Antal registrerade Lexus-bilar av respektive modell, i Sverige

Ej modellspecifika frågor och diskussioner

Moderator: Styrelsen

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Kontakt:

Re: Antal registrerade Lexus-bilar av respektive modell, i Sverige

Inlägg av P.Lindblom » 10 okt 2017, 11:38

Ja, det vore kul med fler pigga motoralternativ i Toyota-bilarna. Jag sålde nyligen min Yaris Turbo -04 som, mig veterligen, var den senaste turbomatade bensindrivna modellen som Toyota sålde i Europa. 40 stycken tilldelades Sverige och även då blev alla sålda. Det tog i och för sig betydligt längre tid än att sälja Yaris GRMN.

Bempa
Bil: IS200
År: 1999

Inlägg av Bempa » 11 okt 2017, 10:14

Häftigt med en Yaris Turbo! Som sagt så är det sista bensindrivna turbomodellen i Europa!
Vad tyckte du om den modellen rent allmänt? Hur va den att äga så att säga?
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 11 okt 2017, 14:35

Bempa skrev:
11 okt 2017, 10:14
Häftigt med en Yaris Turbo! Som sagt så är det sista bensindrivna turbomodellen i Europa!
Vad tyckte du om den modellen rent allmänt? Hur va den att äga så att säga?
Det var en av de roligare bilarna jag haft. Den gick som ett strykjärn på småvägarna och var så mycket piggare än jag förväntade mig att den skulle vara. Jag köpte min med rasad turbo, mest för att ha ett projekt. Turboaggregat hade jag aldrig hållit på med, så jag ville lära mig om sådana. När jag var klar och bilen var nybesiktad lade sambon rabarber på den och körde den som pendlarbil i nästan två år.

Både fordonsskatten och försäkringen kostade som för en vanlig Gen 1 Yaris T-Sport, dvs. nästan ingenting. Den var dock lite törstigare (ca. 0,7 liter/mil) och ville ha 98-oktan. Eftersom sambon pluggar sålde jag bilen och köpte en 2008 års Yaris 1,3 i stället. Den är billigare att äga och säkert mer krocksäker, men helt klart sämre på alla andra sätt. Det märks verkligen att den är byggd i Frankrike. Vi funderar faktiskt på att byta ut den mot en första generationens Yaris T-Sport.

Här är en av de sista bilderna jag tog på turbon
Bild

Bempa
Bil: IS200
År: 1999

Inlägg av Bempa » 12 okt 2017, 08:30

Dom ser riktigt vassa ut tycker jag! Låter som det va en härlig bil att äga. Aha så det va du som köpte den med rasad turbo, hur är tillgången med sådana detaljer beg? Går det ens att få tag på eller är det nytt som gäller?

För övrigt en riktigt bra bild! Vill ha suget kryper på när man ser bilden :wink:

Andra generationens 1,8 t-sport är fortfarande byggd i Japan, dom är dock betydligt färre på marknaden. Men en sådan med en turbosnurra på hade vart riktigt häftigt.
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 12 okt 2017, 15:27

Jag klistrade just in en projekttråd om min Yaris, som jag översatte från min engelska tråd på ett annat forum: viewtopic.php?f=9&t=6047 - Här finns en hel del läsning och bilder att titta på. Den besvarar även frågan om hur man får tag i en turbo till en Yaris :)

Andra generationens Yaris T-Sport har jag sneglat på, men folk vill vanligtvis ha alldeles för mycket pengar för dem.

Skriv svar