Service IS250 ?

IS200 / IS 250 / IS300 / IS300h / IS 350 / IS 200d / IS 220d / IS-F

Moderator: Styrelsen

Service IS250 ?

Inläggav Lexus09 » 17 okt 2009, 14:46

Hej allihop,
Ny ägare, tänkte fråga lite om service priser och diverse annat.
Vad brukar service kosta hos Lexus själva ? dem första 3 åren
Och kan man ta med sig delarna själv ? någon som testat detta ! jag har bra priser på bildelar så brukat tidigare ta med delarna, men vet inte hur det funkar på lexus så skadar väll inte och fråga om råd innan man ringer till dem.

Sen tänkte kolla med er vilken olja som är rekomenderat ? enligt mekonomen så sade dem Castrol 10-50 helsyntet ? men boken säger 20w-50 och 15-40 ! samt 10w-30 och 5w-30 så det fattar jag inte mig på exakt!
jag vill inte snåla med olja utan satsa på bästa, vad säger ni ?
Lexus09

Re: Service IS250 ?

Inläggav J.Andersson » 17 okt 2009, 23:07

Hej och gratulerar till ett bra bilköp. Har inte så bra koll när det gäller själva priserna på service. Däremot så är det inget problem att ha med sig egna delar och endast betala för själva arbetet. Har gjort så ett par gånger hos Burlin Motor i Umeå. Bland annat när jag skulle göra kamremsbyte och installera motorvärmare. Bara att fråga vad själva arbetet kostar när du skall boka service osv. Genom att köpa delarna för kamremsbytet från USA sparade jag ungefär 3500 kr.

Jag skulle rekommendera en helsyntetisk 0W-40 olja. Kör själv med Mobil 1 0w-40 vilket tydligen skall vara en riktigt bra olja. Bland annat rekommenderade en oljeexpert på jobbet denna olja. När det gäller att tyda siffrorna så säger första siffran (0) hur pass flytande oljan håller sig vid låga temperaturer, grovt förenklat. Om du jämför en 10W-40 och en 0W-40 olja vid noll grader kommer 10W-40 att mer trögflytande (har högre viskositet) än 0W-40 oljan och därmed ge sämre smörjning. Den övre siffran säger hur pass bra oljan håller sin viskositet vid höga temperaturer. En 0W-40 olja har högre viskositet vid 90 grader än en 0W-30 olja. För låg viskositet nämligen är inte heller bra utan gör att oljan får svårare att upprätthålla sin smörjfilm. Men rent krasst så är det ingen större skillnad mellan en xW-30 och en xW-40 olja när det gäller slitage i en vanlig bilmotor vid vanlig drift. Så för oss som bor i Sverige med det klimat vi har är det vettigare att satsa på en olja som ger bra smörjning vid kallstarter än som kan klara av extrema motortemperaturer. En bonus är att en 0W-40 ger lite, lite mer effekt än t.ex. en 5W-50 olja då bland annat pumpförlusterna blir lägre :)
Användarvisningsbild
J.Andersson

Bil: Lexus LS400
Årsmodell: 2000

Inläggav 1G-FE » 19 okt 2009, 01:13

Priserna varierar rätt kraftigt beroende på var du bor och vem du anlitar. Men priset för 1500 mil är ca 4000 kr och 3000 mil går på ca 6800 kr om du servar i Stockholm, gäller IS 250 automat. Servar du utanför stan är det ungefär en halvering som gäller, jag vet av egen erfarenhet. Delar till en vanlig service är mycket liten del av kostnaden, i Stockholm kostar arbetet ca 2200 kr per timme. När jag menar att serva utanför stan menar jag hos en vanlig Toyotasäljare. Jag utför numera i stort sett allt hos en sådan i en mindre stad och dom är fullt auktioriserade för Lexus. Dock skulle jag aldrig lämna ett avancerat arbetet till folk som inte har stor kunskap om Lexus, men en vanlig service klarar alla.
Tidigare:
IS 200- 00
IS 250- 07
Nuvarande:
CT 200h- 12
1G-FE

Inläggav Reaper » 19 okt 2009, 08:59

En mellanservice hos Toyota i Mariestad, som har Lexus-auktorisering, går på ca 2600 kr. Har inte råkat ut för en fullservice än så vet inte priset på den.
Reaper

Inläggav 3KGT » 19 okt 2009, 12:16

Efter endast 700 mil så fick jag service info i bilen i söndags !
Så nu imorse ringde jag lexus !
Kaiser bil ville ha 4500 kr för 1 års servicen , 1900 kr för arbetet (endast olja b yte + kontroller)

Lexus i norr (sthlm) ville ha
Första service 4117 (Ink kupefilter) (2213 för arbetet)
Andra service 3000 mil 6954 , och endast arbete 2786
och 3 års service är samma pris som första året !

Sjuka priser tycker jag personligen för ett olja byte och ett par kontroller !
Ska ringa toyota i kungenskurva o se va dem begär, fast gillar inte dem så mycke där då dem har världens luft i sig,
vart där i helgen och skulle köpa en yaris till lilla systern och säljarna tror dem sålde en porche och hade rällt me luft och kallt och tråkigt kundbemötande tycker jag! så jag köpte ingen bil där, och åkte till haninge och tog ut en där istället, mycke trevligare säljare på en mindre toyota åf !
men kungenskurva är närmast mig ska ja väll se me dem först. sen ringa haninge
hade inte det varit för stämpeln så skulle ja byta rubben själv ! Hellt onödigt och betala sånna summor egentligen för ett olja byte som man kan själv göra eller göra på vanliga verkstäder för 300-500 kr max! +material

Ang olja så rekomenderar lexus 5-40 och 0-40 .. så ja satsar på 0-40 mobil helsyntet som är lite billigare också än castrol

Edit: fick priser från Toyota i haninge precis
Första service: 3486 (endast arbete 1706)
Andra service: 6030 (endast arbete 3412)

Fått höra att priser på service hos Åf verkstäder har gått upp pga av dålig bilförsäljning så dem försöker ta igen det via att höja service priser hos orginal verkstäderna!
Lexus IS 250 Excutive MM paket, 2009
3KGT

Bil: Lexus IS250 Excutive
Årsmodell: 2009

Inläggav UpSideDown » 19 okt 2009, 13:34

OMG! :shock:

Fick höra att första servicen kostar 3500kr när jag hämtade ut min bil i juli. :roll:

Hur kom det sig att du behöver service redan vid 700mil? Är den inställd på 700mil i servicemenu? Min är inställd på 1500mil.
Användarvisningsbild
UpSideDown

Bil: IS250 F-sport
Årsmodell: 2012

Inläggav 3KGT » 19 okt 2009, 17:04

Det är faktist en bra fråga ! bilen är 09a och rullat 700 som sagt och det är inställt på 1500 ! men ja får infon i alla fall ! vet inte om det är nåt fel :S eller bugg eller om den räknar från dagen dem har lagt olja i den första gången från fabrik och 1 år från den dagen !!!
Men kan bara säga att ja ha inte varit med om lika häftiga priser som på lexus :D
Antar att det är pga av att flesta som har dessa bilar är "gubbar" och inte kan mycke om bilar :P
Dem yngre bil intresserade brukar väll vara mera prismedvetna nu för tiden ? och det är väll dem som är medlemmar här inne och orkar med sånt
Just för att man har pengar behöver man inte betala dubbelt som andra elle bli blåst på det
Endast egna åsikter :)
3KGT

Inläggav 1G-FE » 20 okt 2009, 02:30

3KGT skrev:Efter endast 700 mil så fick jag service info i bilen i söndags !
Fått höra att priser på service hos Åf verkstäder har gått upp pga av dålig bilförsäljning så dem försöker ta igen det via att höja service priser hos orginal verkstäderna!

Åhå, har ni en sån funktion på bilen ? Det måste vara nåt som tillkommit efter faceliften för jag har inte fått något sådant meddelande fast jag servade i sista stund, vid typ 1490 mil första gången. Är det något som kommer upp i displayen mellan varv och hastighetsmätaren ?

Vad gäller priserna så är dom generellt mycket höga på Lexus. Lexus är nog den dyraste bil jag haft servicemässigt, det gällde även när jag åkte IS 200. Jämför jag mot tidigare Audi och Volvo samt bekantas BMW så är Lexus i en helt egen liga. Åt andra sidan har jag inte haft ett enda mekaniskt eller elektriskt fel under ca 12 000 mil Lexuskörande. De andra sakerna har blivit professionellt åtgärdade, som tex instrumentpanelens clips. På så vis kan man ju leva med kostnadsnivån, även om det känns grymt surt när man får fakturan.
Tidigare:
IS 200- 00
IS 250- 07
Nuvarande:
CT 200h- 12
1G-FE

Inläggav 3KGT » 20 okt 2009, 17:40

Nej, det kommer upp i Nav skärmen.. varje gång du starta bilen så kommer en ruta som säger att det är dags och serva.
sen via nav delen kan man trycka på knappen info och sen underhåll och där ser man tider osv.

Ja har endast haft japs bilar, men dem audi ,bmw o merca ägare som ja nämnt dem priserna vart då glada att dem inte köpt en lexus :s

enda jag kan säga gott om dem är att det är bra bemötande och service än så länge ! men still lite för höga priser för ett olja byte ! men men va ska man göra dem vet att det är endast toyota och lexus garantin gäller för !
3KGT

Inläggav benke_berguv » 23 okt 2009, 00:02

hm, alltså, jag betalar 1800 kr för lilla servicen och 3800kr för stora, både på IS200 och RX300.
Jag servar inte på lexus utan på toyota här istan (finns ingen lexus här i luleå).
Våra lexus är billigare och serva än både saabarna vi hade innan och även motsvarande audi.
Är det ockerpriser i storstan eller vad är det frågan om?
mvh benke
benke_berguv

Bil: RX400h med ICE :)
Årsmodell: 2008

Inläggav 1G-FE » 23 okt 2009, 00:28

Ocker är väl kanske fel ord, det beror på hur man ser det. Du måste kolla på den totala prisbilden i det område du bor i för att få en vettig jämförelse. Men det räcker att du bara går ut på en vanlig restaurang eller ett café för att förstå. Jag menar Lexus Stockholm skulle sannolikt gå i konkurs bara på hyran om de tog 1800 kr för en service. Kollar du in vissa verkstäder ser det ut som att du går in i nåt slags trend-utställningsrum vad gäller renhet och ålder på maskiner med mera. Man kan säkert tycka att det är helt onödigt men nu är det som det är.

Ett annat skäl är naturligtvis att tex RX400h, som är den i särklass mest sålda Lexusen i Stockholm, i stort sett bara ägs av företag som också är vana med storstadens prisbild. Dom bryr sig inte sekund om sådant, och därför slår det tillbaka på allt annat.

Därför är det bara att åka ut ur storstaden för oss som tycker det gått för långt. Själv har jag åkt allt från 5 till 10 mil bort för att få halva kostnaden för olika arbeten. Så länge vi talar vanlig service är det mycket lite som kan gå snett. Men ibland är det inte mycket dyrare på Lexus. Så allt beror på. Att Lexus ger fri lånebil kan vara värt guld vissa gånger, i synnerhet om bilen får stå kvar över natten av olika anledningar, vilket har hänt några gånger under åren.
Tidigare:
IS 200- 00
IS 250- 07
Nuvarande:
CT 200h- 12
1G-FE

Inläggav benke_berguv » 23 okt 2009, 00:34

Som prisjämförelse för prisläget här i stan så kostar en oljeservice på en A4 2.0T -07 2900kr hos den auktoriserade audihandlaren.
Är det dyrt eller billigt?

Om inte annat så får ni ta en sväng till norrland för service :)
mvh benke
benke_berguv

Bil: RX400h med ICE :)
Årsmodell: 2008

Inläggav 3KGT » 23 okt 2009, 11:56

första servicen lär absoult inte ta mer än 1 timme om man ser på handboken vad som ska kontroleras !!! Olja och olja filter samt rensa kupe filter och lite kontroller !
Material lär Max gå upp till 800 kr ! Tvätt ingår och lånebil = 140 kr tvätt, lånebil säg 500 kr
Altså 2477 kr om man räknar mot Lexus i Norr i sthlm för 1 timmes arbete!
Och hade dem haft vettiga priset så skulle alla som servar hos toyota och andra städer åka till dem, och dem skulle absoult tjäna mer på det än att ta dubbla priser.
Stora elektronik jobb eller annat hårdare jobb förstår jag om dem tar saftigare betalt, men sånt smått är lite överdrivit.
Men toyota i detta fall tar också rätt mycke just för att det är en lexus ! för att 3500 hos toyota är inte hellre lite, då åker jag hellre till lexus om det skiljer endast 600 kr !
En Yaris 1,3 MM 2009 kostar 2000 i service ink lånebil hos toyota och det är också olja och kontroller. medans lexusen 3500 :)

Any ways jag älskar min Lexus, men men dyra service är det på den hehe
3KGT

Inläggav 1G-FE » 24 okt 2009, 02:14

3KGT skrev:första servicen lär absoult inte ta mer än 1 timme om man ser på handboken vad som ska kontroleras !!! Olja och olja filter samt rensa kupe filter och lite kontroller ! Material lär Max gå upp till 800 kr ! Tvätt ingår och lånebil = 140 kr tvätt, lånebil säg 500 kr

Dom brukar vilja att man lämnar den så tidigt som möjligt och sen ringer dom när man kan hämta sin bil, jag har aldrig hämtat en bil tidigare än 5-6 timmar efter inlämning. Förmodligen arbetar man på ett flertal bilar samtidigt eller så har man redan en kö på andra fordon som prioriteras, sannolikt eftersom att det finns andra utan lånebil.Om jag minns rätt är lånebil bara något som fås vid de fastställa intervallen och garantiärenden, jag hade ingen lånebil när jag bytte tändspole på min IS 200 vid 7000 mil och 5 år.

Att hyra ett fordon i den kaliber som Lexus lånar kostar långt över 1000 kr bara i bashyra om du skulle låna en sån. Jag har fått IS 300, GS 450h och RX 400h ett flertal gånger. Jag har vid 2 tilllfällen gånger haft bilen över helgdagar då dom inte fått delar i tid, som mest 3 dygn, givetvis gratis. Säga vad man vill om servicepriset men fråga tex Europcar Executive (eller vad dom heter) vad dom ska för en RX 400h/motsvarande med fria mil i 3 dygn :wink: .

Säger inte att servicen i sig är prisvärd men Lexus är rätt generösa på vissa sätt som andra märken inte skulle bry sig ett skvatt om. Jag menar fråga Volvo om du kan få en XC90 T6 i 2 dar gratis när du ska serva en V70 :wink:
Tidigare:
IS 200- 00
IS 250- 07
Nuvarande:
CT 200h- 12
1G-FE

Inläggav 3KGT » 25 okt 2009, 19:00

Delvis så förstår jag dig och håller med dig ! klart kostar en RX400 eller 450 mer än 500 kr i hyra ! men samtidigt jag kan överleva en dag med en mindre bil eller billigare bil om priset blir rymligare! Man är ju ändå där för och fixa bilen, inte provköra bilar
& Jag har inte nått mer än 3 år, men jag tror att det är som du säger, att det är endast vid fasta service lånebil ingår, för då jag lämnade in bilen för motorvärme och garanti ärende så ingick ingen lånebil.
Men som du säger att få en RX som hyrbil är lyxigare, för dem par timmarna man har dem! men personligen föredrar ett billigare service än att åka nån rx eller liknande fram o tillbaks! troligen alla som har såna bilar har åkt en del lyx/sportbilar.. kan inte tänka mig att man har haft och kört endast skoda och kia o nu plötsligt en Lexus.
Eller why not ha en service utan lånebil och en med ?! för oss som inte behöver/vill ha en lånebil?!

Säger inte personligen att lexus är dåliga eller har dålig service, dem är supertrevliga och bra service finns! Samt troligen lär jag köpa en till lexus i framtiden då jag älskar japanska bilar och spec. Toyota och Lexus! Men allt har rymliga gränser, och ibland hoppar deras service priset långt ovan dem gränserna.
& Tyvärr så bablar vi helt i onödan, vi gnäller endast för oss själva och troligen är det ingen lexus chef som lysnnar och bryr sig ;) även om dem tjänade på att göra det Speciellt i sådana dagar då det är ekonomi kris och bilmärken är det gott om därför bör det lyssna mera på kunderna, in the end det är vi som gör att dem finns.
Tror att ämnet har tjänat sitt syfte och ägaren har nog fått sina priser ?! och vi (jag i första hand) har gnällt och sagt ut en del av det vi ville ha sagt :)
3KGT

Nästa

Återgå till Lexus IS