Vilken Lexus?

Ej modellspecifika frågor och diskussioner

Moderator: Styrelsen

Lordh
Bil: Ingen
År: 1989

Vilken Lexus?

Inlägg av Lordh » 18 aug 2014, 17:20

Tjena.

Ska köpa ny bil snart och är väldigt intresserad av Lexus. Vilken Lexus föredrar ni och varför ska jag just köpa en ovanlig som som Lexus är istället för en t.ex. BMW eller Passat?
Budget jag har ligger på runt 150-200 000. Mycket utrustning är ett stort plus.

Varför och vilken Lexus anser ni? Skulle vara kul att höra ideér, är det dyr försäkring? Dyr skatt? Dyr service?
Mvh

Användarvisningsbild
J.Andersson
Bil: Lexus LS400
År: 2000

Re: Vilken Lexus?

Inlägg av J.Andersson » 18 aug 2014, 21:11

Hej, kul att du funderar på att köpa en Lexus. Jag föredrar LS modellerna då de är väldigt välbyggda. Är ju toppmodellen i Lexus programmet och jag tycker att detta märks. Inte så att de andra Lexus modellerna är dåliga på något sätt :) Nu kan en LS bli dyr att hålla igång om de gått väldigt långt (över 30000mil) eller har varit misskötta. Men de har ett rykte av sig att vara väldigt driftsäkra och min egen erfarenhet säger att detta stämmer bra. Har haft min LS 400 från -99 i 3 år nu och det enda som behövt bytas som inte är olja eller filter är bromsbelägg fram samt dämparna till huven. Dämparna gick på ca 300 kr för ett par (pirat) och jag gjorde arbetet själv. Bromsbeläggen gick på ca 750kr (original) och bytet gick på ca 1000kr. En service är inte heller så fasligt dyr. En mindre service kostar ca 3000kr på Burlin motor i Umeå om jag tar med egen olja, annars ca 4000kr. En större service varierar mer beroende på vad som skall bytas. Gällande bränsleförbrukning så snittar jag på 1,13 liter milen blandad körning. Räkna med att nyare modell kommer dra mindre. En helförsäkring hos Trygg hansa kostar mig ca 8000 per år med lägsta självrisken och i princip de flesta tilläggen. Men då bor jag i ett område med absolut lägsta risken för bilstöld och liknande. Är 30 år. Skatten kostar ca 2800kr per år men kommer vara dyrare på en nyare modell pga. att de skattas på koldioxid utsläpp istället för vikt.
Annars är GS modellen trevlig som är storleken mindre än LS. För de pengar du är beredd att lägga ut kan du få en fin LS 430 modellår 2004-2006 och få pengar över. Modellår 2004-2006 är den jag rekommenderar vilket är den ansiktslyfta varianten med 6 växlad låda, Xenon-ljus med kurvljus funktion, uppdaterad stereo/navigation med bluetooth m.m. Finns eftermarknadstillbehör att köpa som gör att du kan koppla in iPhone/iPod och styra den från stereon.
Gällande GS så kommer pengarna räcka till en fin fullutrustad GS 300 av 3 generationen av GS (nuvarande modell är fjärde generationen) eller en GS 450h (också 3 generationen av GS) som gått långt. GS 450h har riktigt bra prestanda och är hyfsat bränslesnål men bagaget är litet. Kvalitetsmässigt är GS'n bra men lika bra som en LS av generation 2 och 3 är de inte. Det har funnits problem med gnekande paneler och liknande men inget allvarligt vad jag vet.
Anledningen till varför du skall köpa en Lexus är att de är väldigt förfinade bilar. Tysta och bekväma. Fantastiska långfärdsbilar (i alla fall de större modellerna). Sen är det billigare att underhålla än motsvarande tysk modell. Min erfarenhet är att en Lexus är byggd för att hålla mer än 7 år vilket tyvärr inte verkar vara normen för vissa andra märken (tänker främst på VAG koncernen och deras problem med DSG lådor, kamkedjor och kamkedjespännare).

Hoppas denna information hjälper. Är bara att fråga på om du undrar över något.
MVH Joel

1G-FE

Inlägg av 1G-FE » 20 aug 2014, 22:24

Skulle jag köpa begagnad Lexus skulle jag kolla två olika världar så att säga. Det ena är som tidigare nämnts GS 450h. Då får du som sagt en rätt skön glidarbil med rätt bra klös i. Den är tyst, komfortabel och har bra prestanda. Nackdelen där skulle väl vara eventuella kostnader kopplade till hybridsystemet. Är det något som ska bytas runt batteri eller låda tippar jag på rätt brutala pengar. Dessutom inget du kan lämna vart som helst heller. Risken att köpa en "lågutrustad" GS450h är i absoluta ordalag obefintlig, även den lägsta nivån är långt över det man vanligen ser hos andra märken. Samma gäller givetvis LS.

Mitt andra alternativ är tveklöst IS-F, som är det mer (mycket mer) sportiga och körglada alternativet än någon annan Lexus. Vet inte var dom ligger prismässigt, men mycket mer än 200 kan jag inte tänka mig för en 2008-9. Ja den är hårdare, stötigare och låter en hel del mer när man börjar varva ur. Men det gör de flesta av tex BMW:s värre modeller med. Det du får är en av marknadens bästa V8:or med helt i princip ren historik vad gäller defekter. Att grundkonstruktionen får följa med till kommande RC-F säger en hel del. Du får också den i särklass bästa växellåda Lexus gjort, oavsett om du kör manuellt eller automatläge. Men som sagt, man måste stå ut med att bilen inte är lika mjuk och tyst (från avgassystemet ) som en vanlig Lexus. Säten och allt annat är givetvis lika.
Tidigare:
IS 200- 00
IS 250- 07
Nuvarande:
CT 200h- 12

Användarvisningsbild
UpSideDown
Bil: IS250 F-sport
År: 2012

Inlägg av UpSideDown » 21 aug 2014, 12:06

1G-FE skrev: Mitt andra alternativ är tveklöst IS-F, som är det mer (mycket mer) sportiga och körglada alternativet än någon annan Lexus. Vet inte var dom ligger prismässigt, men mycket mer än 200 kan jag inte tänka mig för en 2008-9. Ja den är hårdare, stötigare och låter en hel del mer när man börjar varva ur. Men det gör de flesta av tex BMW:s värre modeller med. Det du får är en av marknadens bästa V8:or med helt i princip ren historik vad gäller defekter. Att grundkonstruktionen får följa med till kommande RC-F säger en hel del. Du får också den i särklass bästa växellåda Lexus gjort, oavsett om du kör manuellt eller automatläge. Men som sagt, man måste stå ut med att bilen inte är lika mjuk och tyst (från avgassystemet ) som en vanlig Lexus. Säten och allt annat är givetvis lika.
Lycka till att hitta en IS-F för under 300k. :D

Lordh

Inlägg av Lordh » 24 aug 2014, 13:55

Tackar för bra svar :)!

IS250 är väl det som verkar ligga närmast det jag vill åt! GS450H är dock väldigt lik tycker jag?
Vad är skillnaden på dom olika modellerna? Har bilarna några kända sjukdomar säg deras hybrid system är dåligt vid någon viss årsmodell eller liknande? Är det en nackdel att dom flesta bilarna på blocket har rullat ofta bra bit över 10 000 mil. När är stora servicen och vad brukar dom ligga på, kamremsbyte?

Många frågor =)

ice

Inlägg av ice » 24 aug 2014, 21:49

GS:en är betydligt större än IS:en. Om vi pratar Volvo-språk; 'är GS:en nästan en S80 och IS:en en S40.
Kamremsintervallen är långa: 15.000 mil eller 8 år. Stora servicen är dyr: 15.000->20.000.
IS 200 Sport -99

Lordh

Inlägg av Lordh » 25 aug 2014, 20:37

ice skrev:GS:en är betydligt större än IS:en. Om vi pratar Volvo-språk; 'är GS:en nästan en S80 och IS:en en S40.
Kamremsintervallen är långa: 15.000 mil eller 8 år. Stora servicen är dyr: 15.000->20.000.

Jag gillar att ha stora bilar, dels pga utrymme i kupé och det känns och är säkrare än en liten.

Då låter en GS450h Executive som ett bra alternativ.

Vad tror ni om denna? http://www.blocket.se/stockholm/Lexus_G ... ?ca=12&w=2
Rullat 12 000 mil. Är det snart dags för kamremsbyte och stor service osv?

Användarvisningsbild
J.Andersson

Inlägg av J.Andersson » 25 aug 2014, 21:00

Det är kamkedja på GS450h så du behöver inte bekymra dig för något byte av kamrem. Gällande hybridsystemet så har det förekommit att batterier behövts bytas, men det är ytterst ovanligt och inget du behöver oroa dig för. En GS450h bör dock inte stå för länge mellan den startas upp då hybridbatteriet kan ta skada om det laddas ur för mycket (alla batterier har en viss självurladdning). I en bilhall kan jag tänka mig att den kan stå i minst 2 veckor mellan uppstart utan att det blir problem. Min rekommendation är att du tar kontakt med den närmaste Lexus serviceverkstad och frågar dem. De kan också svara på vad som gjorts på bilen du är intresserad av och vad som skall göras på kommande servicetillfällen.

Gällande bilen i annonsen så tycker jag den såg bra ut och priset verkar också rimligt. Executive (som den i annonsen) är att rekommendera om man vill ha mycket utrustning. Bland annat har bilen i annonsen distanshållande farthållare vilket är trevligt.

Lordh

Inlägg av Lordh » 25 aug 2014, 21:41

J.Andersson skrev:Det är kamkedja på GS450h så du behöver inte bekymra dig för något byte av kamrem. Gällande hybridsystemet så har det förekommit att batterier behövts bytas, men det är ytterst ovanligt och inget du behöver oroa dig för. En GS450h bör dock inte stå för länge mellan den startas upp då hybridbatteriet kan ta skada om det laddas ur för mycket (alla batterier har en viss självurladdning). I en bilhall kan jag tänka mig att den kan stå i minst 2 veckor mellan uppstart utan att det blir problem. Min rekommendation är att du tar kontakt med den närmaste Lexus serviceverkstad och frågar dem. De kan också svara på vad som gjorts på bilen du är intresserad av och vad som skall göras på kommande servicetillfällen.

Gällande bilen i annonsen så tycker jag den såg bra ut och priset verkar också rimligt. Executive (som den i annonsen) är att rekommendera om man vill ha mycket utrustning. Bland annat har bilen i annonsen distanshållande farthållare vilket är trevligt.
Kanoners! Jag tycker den ser riktigt bra ut faktiskt! Men att den kan dra så pass mycket med EL hybridsystem tycker jag är lite konstigt. Men det kanske inte göra så mycket, är väl mest i städer som det nyttjas har jag fattat för.

Bilen kommer endast rulla sommartid då jag har en annan bil vintertid. Tror du det kan vara värt att vänta på någon som rullat bra mycket mindre för att få en i näst intill perfekt skick?

Så förbannat sugen på att åka och kolla på den men jag läser gärna på först =)

Användarvisningsbild
J.Andersson

Inlägg av J.Andersson » 25 aug 2014, 22:21

Tror det kan vara svårt att hitta en GS450h som gått få mil då de flesta har gått som tjänstebilar. Så tycker definitivt att du skall fara och titta på bilen.
Sent from my Nokia Lumia 920 using Tapatalk

Lordh

Inlägg av Lordh » 30 aug 2014, 17:12

Var och tittade på den.

Var hål i skinnet på förarsätet samt passagerarstolen baktill var stora revor på, efter en bilbarnstol eller nåt.
Sen stog det Check Hybrid i panelen, men lyckades inte få fram vad det betydde riktigt.

Passade på att åka och kolla på en IS250D när jag ändå var i närheten, utan executive, 197 000 låg den för en 11 som gått 4000. Var ju knappt inge bil för pengarna kändes det som :/

Användarvisningsbild
J.Andersson

Inlägg av J.Andersson » 30 aug 2014, 17:32

Låter inge vidare om jag skall vara ärlig. Jag hade i alla fall inte accepterat de felen som du nämnde för de pengarna. Och att det står Check Hybrid låter heller inge vidare. Är du fortfarande intresserad så skulle jag be en auktoriserad Lexus verkstad att titta på bilen innan köp. När det gäller en GS450h så skulle jag nog helst köpa via en auktoriserad Lexus säljare eftersom du då har möjlighet att få Lexus kvalitetsgaranti på bilen om den är yngre än 8 år eller gått mindre än 15000mil. Kommer dock vara svårt att hitta en GS450h som uppfyller de villkoren hos en sådan säljare för under 200000kr.

Luxurycar86
Bil: Lexus GX
År: 2010

Inlägg av Luxurycar86 » 27 mar 2015, 13:53

Jag har en Lexus GX som jag är väldigt nöjd med. 8)

Skriv svar