Motorvärmare

CT 200h

Moderator: Styrelsen

Kurdsson
Bil: Lexus ct200 sport
År: 2011

Motorvärmare

Inlägg av Kurdsson » 04 feb 2018, 20:59

Hej. Jag är nyägare av en Lexus och den är tyvärr utan motorvärmare. Nån som har monterat det själv och kan tipsa mig om var man går in i kupén?

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av P.Lindblom » 05 feb 2018, 19:25

Kurdsson skrev:
04 feb 2018, 20:59
Hej. Jag är nyägare av en Lexus och den är tyvärr utan motorvärmare. Nån som har monterat det själv och kan tipsa mig om var man går in i kupén?
Hej och grattis till köpet! Jag har en motorvärmare från Calix, liggande i skuffen på min CT. Förhoppningsvis får jag tid att montera den på söndag. I så fall kan jag återkomma med besked. Fördelen med Calix-varianten är att den passar i en liten infräsning i motorblocket, avsedd för just motorvärmare. Defa har värmare som monteras utanpå blocket, vilket rimligtvis borde vara en sämre lösning.

Kurdsson

Inlägg av Kurdsson » 05 feb 2018, 20:52

Hej Lindblom. Tack för svaret. Du får gärna ta några bilder. Såg på youtube hur dom monterar på Prius motor. Men kan inte hitta nåt om hur dom tar sig in i kupén. Lycka till på söndag :)

lexusman
Bil: Lexus ls 300h
År: 2016

Inlägg av lexusman » 09 feb 2018, 13:16

Min egna guide Bytdäck.se (under konstruktion)

Kurdsson

Inlägg av Kurdsson » 12 feb 2018, 21:17

Tack för länken men tror att det inte är den sorten man sätter in i infräsningen i motorblocket. Har du hunnit montera motorvärmaren?

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 15 feb 2018, 11:41

Kurdsson skrev:
12 feb 2018, 21:17
Tack för länken men tror att det inte är den sorten man sätter in i infräsningen i motorblocket. Har du hunnit montera motorvärmaren?
Precis, videoklippet visar en helt annan variant. Tyvärr hann jag inte ta itu med jobbet i söndags och det ser inte ut som att jag kommer hinna göra det i helgen som kommer, men däremot nästa.

affrigura
Bil: lexus is 300h
År: 2014

Inlägg av affrigura » 17 feb 2018, 20:38

hej
jag har motorvärmare och den är monterad på vatten slangen en Defa det funkar jätte bra den är monterad av lexus verkstaden när jag köpte bilen ny.

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 26 feb 2018, 20:33

Igår tog jag mig an montaget av motorvärmaren i min CT. Det tog inte lång tid att lista ut var i torpedväggen det är lämpligt att gå igenom med kabeln. Allra längst ut på passagerarsidan, bakom stötdämpartornet, finns en kabelgenomföring som är perfekt för ändamålet. Den är dessvärre inte helt lätt att komma åt.
Bild

Jag började med att skruva bort torkararmarna. De sitter med varsin M8-mutter (13mm-hylsa), om jag inte minns fel. Därefter lossade jag plastskölden under vindrutan. Denna sitter med plastclips. Ytterst sitter den ihop med de mjuka gummiflärparna i vindrutans nedre hörn. Strax innanför flärparna sitter två clips av varianten där man trycker in mitten för att sedan få upp hela clipsen. Vid resten av fästpunkterna är det bara att dra rakt uppåt, men det underlättar förstås att hjälpa till med en tång på undersidan (du kommer att märka hur om du försöker).

Med plastskölden borta är det enkelt att plocka bort torkarlänkaget. Det sitter ser avancerat ut, men det är bara att lossa två stycken M6-skruvar (10mm-hylsa) och lyfta ur. Man måste även lossa clipset som håller kabeln på plats.

Därefter är det bara plåten under länkaget kvar. Denna sitter med en hel drös M6-skruvar. Samtliga är lika långa, så det går bra att lägga dem tillsammans. Torkarlänkagets skruvar är betydligt längre, så det är ingen risk att man blandar ihop dessa heller. Med alla skruvar borta är det två stycken plastfenor som eventuellt behöver lossas. Det är bara att snäppa loss dem. Sedan kan man lyfta ur hela plåten och inse att åtkomsten till kabelgenomföringen inte blir så mycket bättre som man hoppats, men det underlättar i alla fall lite.

Så här ser det ut med ovan nämnda delar bortplockade:
Bild

Bild

Här kan man ana kabelgenomföringen längst in i hörnet:
Bild

Lite bättre vinkel:
Bild

Här är andra sidan, sedd från golvbrunnen på passagerarsidan. Det går inte att nå genomföringen på något sätt, så det är ingen idé att försöka. Jag slösade bort 45 minuter på att försöka avlägsna handskfacket innan jag till slut fick ge upp och trösta mig med att det förmodligen inte hade varit till någon nytta ändå.
Bild

Jag petade in en ståltråd genom genomföringen, från motorrummet, till dess att den nådde ner till golvbrunnen. Sedan satte jag fast den i en kulokabel och drog ut denna. Kulokabeln fäste jag i sin tur i kupévärmarkabeln och drog in den igen, vilket gick förvånansvärt smärtfritt.
Bild

Så monterade jag uttaget:
Bild

Sedan var det dags för värmarkroppen. Jag valde som sagt Calix-varianten, då denna har en förberedd urfräsning i motorblocket. Värmaren monteras här:

Det är dock ordentligt trångt framför urfräsningen, så det går inte att få in värmarkroppen utan att lossa på två stycken fästen till kablarna som annars blockerar öppningen. Med dessa ur vägen är det bara att peta in värmaren till dess att fästet klickar till.
Bild

Jag fäste värmarkabeln mot torpedväggen.
Bild

Av en ren flax fanns det ett oanvänt, M6-gängat hål precis där jag ville placera min förgrening, så det vara bara att leta upp en lagom lång skruv och sätta fast den.
Bild

Jag hann tyvärr inte dra sista kabeln till stötfångaren, men jag testade i alla fall motorvärmaren. På tio minuter höjde den temperaturen på kylarvattnet från 23 till 35°C. Jag återkommer med lite mer relevanta siffror när jag är helt klar.
Bild

Kurdsson

Inlägg av Kurdsson » 26 feb 2018, 20:53

Tack Lindblom för en kanon beskrivning. Den kommer hjälpa mig och många andra. Tusen tack.

ice

Inlägg av ice » 26 feb 2018, 22:09

Kurdsson skrev:
26 feb 2018, 20:53
Tack Lindblom för en kanon beskrivning. Den kommer hjälpa mig och många andra...
+1
IS 200 Sport -99

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 28 feb 2018, 10:07

I morse var det -15°C. Motorvärmaren var inställd på att starta 05.30 och två timmar senare låg kylarvattnets temperatur på +15°C. Värt att nämna är att temperaturen efter tre timmar endast vara en grad högre, så mer än två timmar verkar det inte vara värt att köra motorvärmaren, i alla fall inte när det ”bara” är 15 minusgrader.

Kurdsson

Inlägg av Kurdsson » 28 feb 2018, 20:15

Jag provade och ha fönstret öppen lite gran och dra en skarvsladd till en kupévärmare och med dörren låst/larmat. Efter ca 10 min så började larmet tjuta. Måste har varit sensorn inne i bilen. Kupévärmaren låg på armstödet och riktat mot framrutan.

Skriv svar