CT200h med dragkrok??!

CT 200h

Moderator: Styrelsen

bkv22
Bil: Lexus CT200h
År: 2011

CT200h med dragkrok??!

Inlägg av bkv22 »

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... k/92308097
Jag studsade till när jag såg den här annonsen! Reg MUY933
Det enda jag egentligen saknar på min CT är dragkrok och alla jag frågat säger att man inte kan få detta monterat på denna modell och det finns också ett avsnitt i manualen som förtydligar detta. Ändå så finns det ju bevisligen dom som har det! Har kollat och bilen är svensksåld. Någon som har en förklaring??
Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Kontakt:

Re: CT200h med dragkrok??!

Inlägg av P.Lindblom »

Det finns inget som hindrar en från att fysiskt montera en dragkrok på sin CT eller Toyota Prius, men mig veterligen kan du inte besikta bilen med dragkroken monterad.

Våra bilar har ingen backväxel, vilket innebär att elmotorn står för all drivning bakåt. Med ett tungt släp riskerar batterierna att gå varma vid en backmanöver, har jag fått förklarat för mig. Jag har dock sett folk montera dragkrok för att kunna använda cykelhållare. Min gissning är att den här bilen har utrustats med krok av den anledningen.
bkv22
Bil: Lexus CT200h
År: 2011

Re: CT200h med dragkrok??!

Inlägg av bkv22 »

Jag förstår, det är backning som är det kritiska. Men hur kan då den aktuella bilen klara besiktningen? Om den inte är avtagbart drag förstås. Sen kommer ju då den adekvata frågan: vad händer om man blir stoppad med ett tillkopplat släp, får man böter då?
Den förklaring jag fick tidigare var att bilen skulle tappa miljöklassningen om drag monterades och det var därför detta inte kunde erbjudas. Men det har jag inte fått bekräftat.
Sen undrar jag var man öht kan få tag på ett drag, jag har gjort slagningar på alla som tillverkar och säljer lösa drag men inte hittat nån som erbjuder det så den frågan kvarstår. Frågan man Toyota/Lexus så säger dom att det inte finns eller går att få fram.
Skriv svar