Svajig å hal GS300-00

GS 250 / GS 300 / GS 300h / GS 350 / GS 400 / GS 430 / GS 460 / GS 450h / GS F

Moderator: Styrelsen

Användarvisningsbild
Martin
Bil: Gs300
År: 2000

Svajig å hal GS300-00

Inlägg av Martin » 15 aug 2017, 19:30

Jag har en GS300 från 2000 som gått 24k nu. Förra hösten byttes spindelleder och yttre styrleder för hela bilen skakade och kändes allmänt orolig vid en hård inbromsning. Jag tror det var fabrikslederna så det var nog dags. Hjulinställning gjorde också. Det var mycket bättre.

Styrningen har inte känts ok ändå speciellt i vintras på vinterväglag, dock är dubbdäcken sopslut (blir nya nu).

Så grubblandet vad det är frågan om har fortsatt, ingen anmärkning i februari på besiktningen som kunde vägleda heller. Hamnade av nån anledning på styrväxeln, den kan ju glappa i leder eller bussningar men leder borde ge nedslag på besiktning.

Nån som vet om det ska vara så här? Det sitter ju gummibussningar som är tvådelade och trycks i för hand men jag tycker detta ser ut att vara lite mycket rörelse?

Upptill till vänster
GS300-00 (2014- )
IS200-00 (2007-2017, såld)

Toren
Bil: 450H / is200
År: 2007

Re: Svajig å hal GS300-00

Inlägg av Toren » 13 sep 2017, 11:13

Framgår inte hur du har det med däckstatusen fö eller om du provat olika eller mjuka däck, alt däck med för lågt belastningsindex. Cordseparation har jag varit med om kan ge de symtom du beskriver. Det behöver inte heller sitta i framvagnen även om känslan kan komma därifrån. Har du gått igenom bakvagnsbussningarna? Det är väl multilänkkonstruktion där vad jag vet, de brukar ge konstiga symtom. Återkom om du löst det.

Användarvisningsbild
Martin

Inlägg av Martin » 13 sep 2017, 12:24

Däcken är gamla men iaf märkes däck både sommar och vinter. Jag ska köpa nya vinterdäck.

Bilen har känts så här med både sommar och vinterdäck samt att den gick igenom besiktning utan anmärkning i feb.

Jag har fått hem bussningar till styrväxeln från USA. Dessa.

http://shopfigs.com/v3/2GS_SC430SR-40_87

Originalarna var snordyra och 3månaders leveranstid så det fick bli poly-bussningar istället. Kommer troligen montera dessa i helgen. Jag ska rycka å slita lite i hjulen få se om jag hittar nått men jag tycker besiktningen borde ha anmärkt i så fall.
GS300-00 (2014- )

Användarvisningsbild
Martin

Inlägg av Martin » 22 sep 2017, 14:55

Jag fick en ny bil tror jag. Det är mycket bättre, bilen är betydligt mer kursstabil vid spårig väg eller när man kör över vägmarkeringar.

Jag har lite ojämna skivor och skakandet vid inbromsning vart även det betydligt mindre. Jag har inte testat hård acceleration på spårig väg ännu eller hård inbromsning men jag tror det är betydligt bättre också, tidigare kunde hon kännas orolig då.

Jag var nära att skita i det för när jag försökte få ur dom gamla gummibussningarna så satt dom hårt samt att dom såg fräscha ut. Det krävdes lite bändande och uppfinningsrikedom med hylsor, urnycklar och mejsel för att få kraft att pressa ur dom. Det är trångt! Det gick ändå rätt smidigt och tog väl ca 2 timmar att byta. Kittet passade mycket bra.

Med bilen avstängd så hörs det ett klonk när jag snabbt vrider på ratten från sida till sida. Bussningarna, undre spindelled och yttre styrleder är ett år gamla. Det blir även ett jäkla skrammel från ratten på riktigt grov grusväg så jag misstänker lite glapp i styrväxeln. Det går på dessa bilar att ändra "preload". Vad man gör är att tajta till spelet mellan två drev i styrväxeln. Det gäller bara att inte tajta till för mycket, när det är slitet mer i mitten på styrutslaget och man minskar spelet så kan det gå tungt i ytterlägena. Jag vill ändå prova att se om det går att göra nånting så det står näst på tur.
GS300-00 (2014- )

Johnny Blade
Bil: Lexus GS300
År: 1999

Inlägg av Johnny Blade » 08 okt 2017, 00:58

Min styrväxel verkar glappa bra mycket mer än sådär.

Jag borde definitivt kolla upp detta,allt annat i fram och bakvagn har jag bytt,men det klonkar och har sig överallt ändå.

Användarvisningsbild
Martin

Inlägg av Martin » 09 okt 2017, 12:15

Det beror ju lite på hur mycket man tar i också i ratten. Jag vred inte så hårt men hur som helst tror jag inte spelet vi har är till nån fördel. Jag är fortfarande mycket nöjd med mina nya bussningar.

Kolla lederna/korsen på axeln mellan ratt och styrväxel också att du inte har nått glapp där. Min klonkar också men bara på riktigt grov grusväg. Jag har en väg som dom lagt ut typ singel på i väntan på asfalt och där lever det om ordenligt. Jag har inte haft tid att försöka tighta till styrväxeln än men jag ska kika på det.
GS300-00 (2014- )

Johnny Blade

Inlägg av Johnny Blade » 09 okt 2017, 21:15

Jag tycker inte att jag tog så värst hårt.
Här är det rätt tydligt att bussningarna är mjuka.

Jag har skickat efter ett par polyuretan jag också nu.
Jag hittar inga fler glapp nånstans.Idag bytte jag höger framdämpare bara för att se om det var den.Det blev mycket värre. :(

Användarvisningsbild
Martin

Inlägg av Martin » 13 okt 2017, 11:08

Du gör helt rätt i att byta bussningarna tycker jag, du kommer märka en stor skillnad misstänker jag. Känner du igen min beskrivning av hur bilen beter sig eller hur skulle du beskriva körkänslan?

Hittar du nått glapp i styrväxeln?
GS300-00 (2014- )

Johnny Blade

Inlägg av Johnny Blade » 13 okt 2017, 21:16

Jag hade vibrationer,men det blev bra efter 4 nya bromsskivor.Däremot så är det väldigt spårkänslig.
Jag vet dock med mig att hjulinställningen både fram och bak inte är hundra.Jag väntar på en arm och bussning bak så ska jag åter försöka justera.

Användarvisningsbild
Martin

Inlägg av Martin » 16 okt 2017, 10:13

Jag har också haft rattskak. Min bil var gubbkörd och stod nog endel sista tiden innan jag köpte den så bromsarna behövde motioneras. Bromsarna högg/vibrerade så jag var tyvärr snabb med att byta bromsarna runt om för att "bli av" med det. Jag skulle väntat så bromsarna fick jobba lite mer innan jag satt dit nya skivor... så nya skivorna blev ju också förstörda, men. Med dåliga spindelleder (hade klonk) så var bilen rejält svajjig under en hård inbromsning, vibrationerna från skivorna fick hela bilen att skaka ordentligt och man fick hålla ratten med två händer så man kunde hålla emot. Med nya leder vart det mycket bättre. Med nya bussningar i styrväxeln vart även rattfrossan mycket bättre och nu har jag även justerat spelet i rattväxeln och kontakten med vägen och rattfrossan är även det mycket bättre. Det har varit en resa :lol:

Så Johnny Blade, kolla din styrväxel också.

Jag har dock fortfarande nått litet glapp nånstans, kanske en inre styrled. Nu tycker jag dock bilen känns ok och på min grusväg med singel som fortfarande inte fått nån asfalt så är det inte alls samma oväsen från ratten. Nu tycker jag bilen känns bra, skulle haft nya skivor bara. Det riktiga provet om jag löst problemet med min "svajiga och hala" GS blir i vinter mellan Sälen och Mora. När jag åkte där i vintras kunde det stundtals gå rätt sakta, fanns noll förtroende att köra fortare man satt på helspänn hela tiden även i 60-70 rakt fram. Det är en väg som är ganska smal och dålig landsväg och riktig vinterväg med lite sand i kurvorna om man har tur. Det blir dock nya vinterdäck i år så jämförelsen blir inte riktigt rätt.

Justera styrväxeln:

För att justera styrväxeln så behöver man tillverka ett litet verktyg. Jag tog en M14 bult med två muttrar i änden som jag låste mot varandra. Det passade perfekt! Låsringen fick jag lös med en stor polygrip. Alternativt om man har tillgång till en enorm skiftnyckel men den blir nog för lång om man ligger under bilen. Rekommenderar att ha hjulen i luften när man justerar så man kan gå från ändläge till ändläge och känna så det inte börjar låsa nånstans.

Jag kände efter först hur styrningen kändes, för jag ville inte dra åt onödigt hårt heller då det borde slita mer på styrväxeln. Jag vred in 10-12 grader och det blev bara positivt mycket mindre slammer när jag snabbt och lätt vrider ratten fram och tillbaka, har ju som sagt nått glapp kvar nånstans. Jag vred in ca 15 grader och då kändes styrningen klart tyngre men ett litet klonk fanns fortfarande kvar så jag backade tillbaka lite.

Nu sliter det och drar mindre i ratten över lägre trottoarkanter tex vilket jag tycker är skönt, antar att styrväxeln går lite trögare så den bromsar upp rörelser från däcken som tidigare hamnade i ratten i större utsträckning, ratten återgår dock fortfarande efter en sväng så det verkar funka som det ska.

Observera att denna justering inte är nånting man ska göra i onödan utan bara för att förlänga livet lite till på styrväxeln. Min GS är alltså från 00 och gått 24 000 mil.

Snor en bild från internet.
Bild
GS300-00 (2014- )

Skriv svar