LED-lampor i bagaget??

LS 400 / LS 430 / LS 460 / LS 600h

Moderator: Styrelsen

Gubbogubben
Bil: Lexus LS600h
År: 2007

LED-lampor i bagaget??

Inlägg av Gubbogubben » 09 aug 2017, 23:23

De små glödlampor som sitter i bagaget och nederkant på dörrarna på min LS600h lyser inte särskilt starkt. Jag åkte till en handlare för att köpa ljusstarkare lampor av LED-typ, men fick inte köpa några... Han tyckte absolut att jag måste kolla med Lexus först - vissa bilar är så känsliga att man kan få alla möjliga konstiga felmeddelanden om man byter en lampa.

Jag vet att många lampor kontrolleras av bilens system, men gäller det även "oviktiga" lampor som de i bagaget m.fl.? Har någon provat att byta dessa lampor?

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Kontakt:

Re: LED-lampor i bagaget??

Inlägg av P.Lindblom » 10 aug 2017, 11:35

Min första åtgärd när jag köpt bil brukar vara att byta ut all interiörbelsyning mot motsvarande av LED-typ. Jag har visserligen inte gjort det på en LS, men diverse andra Lexus-modeller utan några konstigheter. Japanerna brukar vara förnuftiga och göra mycket enkla elinstallationer för att inte krångla till saker i onödan. Jag kan aldrig tänka mig att det skulle uppstå några problem för att du byter ut interiörbelysningen i din LS. BMW och Audi, däremot, har ofta mycket invecklade elsystem och därmed förhållandevis mycket elproblem.

Gubbogubben
Bil: Lexus LS600h
År: 2007

Inlägg av Gubbogubben » 10 aug 2017, 12:58

Tack, det låter lovande! Jag köper väl en till att börja med, det värsta som kan hända är ju att jag får sätta tillbaks den gamla om det inte funkar...

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 10 aug 2017, 13:18

Precis! Det som ofta ställer till problem vid byte till LED är när man byter ut lampor som har någon form av övervakning, dvs. lampor som genererar en felkod om de går sönder. Toyota/Lexus har sådan övervakning på baklysena och bromsljusen, men av någon anledning inte på strålkastarna (om de inte infört det på de senaste årsmodellerna). Att de skulle ha övervakning på interiörbelysningen känns dock föga troligt :)

Skriv svar