Fel oljenivåindikering LS 400 -92

LS 400 / LS 430 / LS 460 / LS 600h

Moderator: Styrelsen

hermanhermansen
Bil: LS 400
År: 1992

Fel oljenivåindikering LS 400 -92

Inlägg av hermanhermansen » 26 okt 2017, 12:30

Hej

Har en Lexus som jag har bytt motorolja i. Manualen säger att 5.0 liter ska fyllas på, om inte oljefiltret byts, vilket är det bytet jag avsett.

Jag har fyllt på ca. 4 liter. Oljestickan indikerar att den är överfull. Det konstiga är att jag började från cirka 3.5 liter och har jobbat mig upp till 4 liter, men indikeringen har varit konstant över Full markeringen.

Varningslampan för låg oljenivå har också tänts, så jag är rätt säker på att jag har för lite motorolja. Men just nu får jag väldigt många motsägande signaler.

Tillvägagågssätt:
- Ostartad bil som suttit över natten. Torkat av stickan och sedan testat oljenivån. Nästan plan yta.
- Testat starta bilen och sen stänga av och vänta i ca.10 min för att sedan testa oljenivån.
- Började från ca. 3 liter och jobbat mig upp till ca 4 liter. // Manualen säger 5 liter.
- Oljenivålampan är upplyst.

Min tanke är att fylla på till ca 5 liter för att hoppas på att oljenivålampan släcks. Främsta momentet som förvirrar är oljestickans indikering som visar på överfull redan nu.

Tips mottages, tacksamt!

ice

Re: Fel oljenivåindikering LS 400 -92

Inlägg av ice » 26 okt 2017, 15:20

Jag hade en gång en bil (ickeLexus) där man var tvungen att vara snabb när man tryckte i och drog ur oljestickan. Om man lät oljestickan sitta i bara några sekunder, då blev avläsningen hög. Jag tror att det berodde på att diameterskillnaden oljesticka/rör var för liten.
IS 200 Sport -99

hermanhermansen
Bil: LS 400
År: 1992

Inlägg av hermanhermansen » 26 okt 2017, 16:58

Tack för svar! Ska definitivt testa det.

Om inte det funkar ska jag köpa en sugpump från Biltema och suga upp lite olja och jobba därifrån.

En till fråga nu när jag ändå är här. Någon som vet vilken nyckel som passar till bagageluckan? Min nyckel vrider inte om bagageluckenyckelhålet. Visst kan jag använda mer kraft, men är rädd att nyckeln böjs, ifall det visar sig att nyckeln inte skall öppna det låset.

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 26 okt 2017, 22:24

hermanhermansen skrev:
26 okt 2017, 16:58
Tack för svar! Ska definitivt testa det.

Om inte det funkar ska jag köpa en sugpump från Biltema och suga upp lite olja och jobba därifrån.

En till fråga nu när jag ändå är här. Någon som vet vilken nyckel som passar till bagageluckan? Min nyckel vrider inte om bagageluckenyckelhålet. Visst kan jag använda mer kraft, men är rädd att nyckeln böjs, ifall det visar sig att nyckeln inte skall öppna det låset.
Jag har inte full koll på LS, men normalt fungerar startnyckeln till bakluckan också. Däremot är det väldigt vanligt att sådana lås kärvar ihop. Låsolja brukar effektivt lösa problemet.

Skriv svar