Köpa lexus SC

SC 300 / SC 400 / SC 430

Moderator: Styrelsen

renegade
Bil: snabb
År: 2016

Köpa lexus SC

Inlägg av renegade » 20 apr 2016, 20:12

Hej, jag har sökt runt lite efter en lexus SC men omsättningen på blocket är rätt låg och de jag kollat där har varit lite si o så med dess historia så
jag tänkte försöka här om det mot förmodan är någon som är i tankarna att sälja så får ni gärna höra av er

mvh // Tomas

Användarvisningsbild
8Mile
Bil: Lexus SC 430
År: 2007

Re: Köpa lexus SC

Inlägg av 8Mile » 25 apr 2016, 18:45

Hej Tomas

Min är väl i dagsläget inte ännu till salu men som jag alltid säger, man vet aldrig!

Det finns c.a 160 registrerade SC 430 i Sverige många av dessa är dock importerade och då mestadels från USA. Beroende på hur mycket du tänkt lägga på din SC 430 så skulle jag rekommendera dig att i första hand letar efter en
FAS 2.
Fas 2 tillverkades mellan 2006-2010, den har en 6 växlad sekventiell automatlåda (innan dess var den 5 växlad), 281 Hk 210 kw, (dock så finns det en uppsjö av olika uppgifter på Blocket bl.a. en som enligt Trafikverket säger har 220 kw 296 HK, min förra 2002 hade 281 HK) i övrigt i mitt tycke något snyggare fram o bakljus, samt en ny front (nederdelen). I övrigt så är det inte något mer som skiljer en FAS 1 från en FAS 2. Ska jag vara ärlig så känns mycket av inredning, fjädring och styrning väldigt passé oavsett årsmodell. Man glömmer dock detta för njutningen att köra den ned cabbat och möta folks blickar.

Var mycket noggrann när du ska köpa en SC 430 framförallt om den är importerad, Carfax är bra men jag gick på en mina med min första SC som var importerad från Spanien. Har du möjlighet att låta någon Lexus eller Toyota verkstad se på den, helst hissa upp den så är det att rekommendera. Många har gått vägen via något land i öster och hålls i bästa fall ihop av buntband för att vara riktigt elak. Att tänka på när det gäller en import från USA är givetvis graderingen på hastighetsmätaren, navigatorn som visar vart du är i Europa men tyvärr inte fungerar fullt ut (glöm kostnad för att byta), radion som av någon underliga anledning har volym ratten på rätt sida (USA), vi övriga Européer får hålla tillgodo med den Japanska versionen volym på höger sida av radiodelen... wow hur tänkte man nu då!! I övrigt är det några små yttre skillnader.

Allt detta visste du säkert om, hoppas att du finner ett bra exemplar och glöm inte se i serviceboken, kamremsbyte 15.000 mil eller 9 år.

Hälsningar

//Staffan

renegade

Inlägg av renegade » 26 apr 2016, 16:14

Hej Staffan, jag har läst på en del men är ingen mästare på Lexus men mönstret med fuffens är ganska märkesoberoende.

Men du som redan ägare har givetvis betydligt mer detaljkunskap i området och jag är tacksam för alla synpunkter och att tänka på tips.

Som det ser ut nu så väger det lite åt MB SL modeller, ungefär samma pris men betydligt lättare att hitta någon med bra historik...
Undrar dock hur underhåll/service/driftkostnaden skiljer dessa åt och tyvärr finns inget smidigt konsumentjämförelsesätt där man
t.ex kan se kostnad för slitagedelar på ett snabbt övergripande sätt...

mvh // Tomas

Användarvisningsbild
8Mile

Inlägg av 8Mile » 26 apr 2016, 18:16

Hallå igen! En SL är ju också trevlig att äga kan jag tänka mig. Vår bruksbil är en MB C250 Bluetec 4-Matic 2015 d.v.s serie 205 och det är verkligen en fantastik bil, Mercedes gör fantastiskt fina och komfortabla bilar.
Serva och reservdelar är nog ganska lika (inte helt gratis så att säga), hade vår Mercedes inne för sin första service som är den enklaste till en kostnad av 5.446 kr, men man behöver inte alltid besöka märkesverkstäder. Att jämföra
mitt kommande kamremsbyte, Kaiser straxt 16.500 kr Mekonomen 10.915 kr. Väljer dock kaiser efter jag sett ingreppet YouTube - känns något säkrare då jag inte tror att man på Mekonomen byter kamremmar dagligen på en SC 430.

Förstår dig att det lutar åt en SL då det finns fler som är till salu. Jag besvarar gärna om du har några frågor gällande SC 430.

Lycka till oavsett om du hittar den rätta SL eller SC.

// Staffan

renegade

Inlägg av renegade » 26 apr 2016, 19:18

Har du funderat på att göra det utomlands?
Har en vän som kör SL och kombinerar service med en semestertripp till polen och
gör service på märkesverkstad där...

den du beskriver som fas2, tror aldrig jag sett en sådan på blocket.
De som ligger där nu verkar den i Kronoberg vara ok, fint att de väljer att dela ut carfaxen - tycker det skänker lite mer förtroende åt företaget och bilen.
Den blå i västmanland verkar däremot ha varit med om en del...

mvh // Tomas

Användarvisningsbild
8Mile

Inlägg av 8Mile » 28 apr 2016, 14:28

Serva den utomlands är givetvis ett alternativ, jag tog våran till Skåne första året och man får inte plats så mycket packning så numera tar vi vår andra bil när vi semestrar.

Ha is i magen! förra året vill jag räkna det till tre FAS två som var till salu på Blocket varav en Pebble Beach.
Känns inte som om någon av de som idag finns på Blocket skulle attrahera mig. 17.700 mil inget för en Lexus säger "de" men är den korrekt servad har de bytt kamremmen!?

Du har givetvis undersökt de Tyska sidorna, nedan ett exempel.

http://www.ooyyo.com/tyskland/begagnade ... D6617F286/

Kan börja med 2011:an nja kanske inte om den slutade att tillverkas 2010, ibland räknar man med när den togs i trafik då kan 2011 stämma, fast det är fortfarande en 2010???

Däremot 2006 Tigereye Mica är inte vanligt förekommande på Svenska vägar 2006:a
Den vita 2007:an också ovanlig i Sverige 2007, vet bara om den vita Pebble Beachen som jag tidigare nämnde.
Den silverfärgade 2010:an!
Den Matador red Mica är också ovanlig 2007.

Du hittar säkert fler på Tyska sighter.

Skriv svar