Köpa SC?

SC 300 / SC 400 / SC 430

Moderator: Styrelsen

andgus52
Bil: Lexus GS
År: 2006

Köpa SC?

Inlägg av andgus52 » 12 dec 2018, 06:49

Funderingar på att byta bort min SL mot en SC.....
Lite input på vad man bör tänka på, ev svagheter och styrkor etc.......
Förstått att det är en facelift vid 07 nånstans.... vad ändrades då?
Tacksam för information om ovanstående och annat värt att veta. :wink:
/Anders

Användarvisningsbild
8Mile
Bil: Lexus SC 430
År: 2007

Re: Köpa SC?

Inlägg av 8Mile » 19 dec 2018, 14:33

Hej.

Ingen som ville ge dig svar på dina frågor! Kanske en f.d. SC ägare kan ge dig viss input.

Lexus SC första generationen (Z30) 1.1 1991-2000.
Lexus SC andra generationen (Z40) 2.1 2001-2005
Lexus SC andra generationen (Z40) 2.2 face lift 2005-2010 (OBS face liften började med de bilar som tillverkades senare delen 2005 men med årsmodellbeteckning 2006.

Jag har haft både en 2002:a och en 2007:a d.v.s den senare med face lift.
Skillnad:
Motor marginellt svagare i 2.2 generationen, detta kompenserades genom en 6 växlad sekventiell automatlåda med mot tidigare 5 växlad (ej sekventiell) som gjorde att den drog bättre genom växlarna.
Bensinförbrukning marginell skillnad mellan generation 2.1 eller 2.2.
Landsväg 0,85 l/mil, stadskörning 1,2 l/mil (2.2).
Utseende:
Nya design på fram och baklycktor, vilket även gäller dimljuset fram. Bluetooth kompatibel. Den sekventiella automatlådan gör att mittkonsolen ser modernare ut. Ny design på fälgar. I övrigt ingen skillnad.

Du bör köpa en Svensksåld alternativt en från Tysklad från seriös återförsäljare vilket familjen som köpte min gjort veckan innan de köpte min. De hade inom 2 veckor 2 st 430 SC, min 2007 (1870 mil) och den från Tyskland 2008 (5800 mil).

Serviceboken behöver jag väl inte säga att den ska vara stämplad då det inom en framtid kan bli en samlar- bil samt att du då vet att den är väl omhändertagen.
Kamrem ska vara byt efter mil eller ålder. Då bör man även ha bytt vattenpumpen. Lexus har skickat ut information om byte av passagerar Air bagen (garanti), ett omfattande jobb!
Om cabben strejkar blir det en hel del felsökande, den har nämligen många motorer och reläer som styr funktionen, som tur är kan man stänga cabben om man är två personer om den inte vill gå upp efter nedfällt läge. Som min första gjorde på halva vägen upp.

Man förstår att SC:n först och främst ska locka den Amerikanska marknaden. Den är otroligt konfortabel, fantastiska säten som klarar mins 60 mil utan att man känner några trötthetssymtom. Att stuva in någon i baksätet är som om någon dragit det kortaste strået i "Robinsson tävlingen"! det är bara elakt. Vi använde utrymmet för att lägga våra bagar när vi åkte på semester. Vid uppfällt tak rymmer bakluckan en hel del.
SC:n är ingen sportbil m.a.o den är mycket "gungig" och kan vid farter en bit över gällande Svensk motorvägshastighet bli lite otäck då man tappar vägkänslan. Allt detta kan åtgärdas med fjädrar och stötdämpare, gärna kompletterat med fjäderbens stag.
Ljudanläggningen är riktigt bra, navigatorn käns ålderdomlig men fyller sin funktion.

Skatt helt ok lite drygt 3.800 kr som delas på tre inbetalningsperioder, förskärningen drar däremot iväg kostnadsmässigt om man vill ha den helförsäkrad.

Om du vill att omgivningen ska vända på huvudet när du kör så rekomenderar jag att införskaffa ett Magnaflow Catback avgassystem, något som jag gjorde och inte ångrat. Familjen som köpte min beslöt att köpa den innan provkörning bara för att den lät så bra. Dock ska du inte ge dig på att göra några egna lösningar för jag testade det och bilen gick uselt.

Hoppas att detta ger dig en viss vägledning om ditt val av sommarbil och lycka till !

Mvh
// Staffan.

andgus52

Inlägg av andgus52 » 19 dec 2018, 16:15

Stort tack Staffan! :wink:
Förstått att historiken på bilen, som vad "alla" bilaffärer, är viktig.
Får se vad som dyker upp på marknaden. Lite stiltje just nu. Dessutom måste nuvarande droskan bereda plats. Kanske att jag kan lämna den som byte?
Kanske får ta kontakt igen om det blir skarpt läge?
God (H)jul!
Anders

Användarvisningsbild
8Mile

Inlägg av 8Mile » 20 dec 2018, 13:49

Visst får du kontakta mig. Skulle det bli skarpt läge och utbudet på Svenska marknaden är begränsat kan jag be de som köpte min om deras Tyska kontakt.

Önskar dig med en riktigt
God Jul och Gott Nytt År.

// Staffan

Pula
Bil: sc430
År: 2004

Inlägg av Pula » 28 feb 2019, 08:52

Inte varit inne på forumet på ett tag så därför inte sett inlägget förens nu.

Försäkringen är billig på dessa i förhållande till motsvarande bil av Mercedes eller BMW typ;)
Jag betalar ca 6000:- om året i helförsäkring på Länsf.
Servicekostnad som till en Toyota.
Mellanservice på min i höstas på Lexus 2600:-!!
Fullservice inkl byte av växellådsolja på Toyota 2016, 6250:-!!
Kamremsbytet är det som är dyrt, fast det är ju en V8 så allt är relativt. 16000mil eller 10 år vilket som kommer först, haha. min -04 har gått 2864 mil. ca 14000:- inkl vattenpump, men jag tror att det går att få niceprice på det hos märkesverkstad. Ring runt och förhandla:)

Det är ju en smaksak det där med avgassystemet. Tanken med att köra SC430 är för mig att färdas tyst och komfortabelt. Bilen i sig drar blickar till sig utan att den låter som en orten BMW "raggarbil";)

Av 8 st bilar som var till salu förra året var det endast 2 som var svensksålda. Således var 6 st importer varav alla utom en var från US. De från US var ALLA mätarskruvade och sålda med en så kallad Salvage title, alltså utdömda och egentligen skrotade av olika anledningar. Lätt att kolla på carinfo.com.
Det vanligaste förfarandet med dessa bilar är att de skeppas till öst," repareras" och säljs inte sällan via Tyskland till Sverige, se upp!!!!

8mile@ vill minnas att dina bakdel (skev) på 2002an inte var så bra fixad efter att den varit smälld:(

Det är en sjukt rare bil som inte kommer att sjunka i värde, om den är lågmilad, svensksåld, endast sommarkörd med full historik.
Finns 1 sc430 till salu just nu och prisnivån på den är helt ok tycker jag. Jag skulle nog begära lite till för min:)

Lycka till!

Användarvisningsbild
8Mile

Inlägg av 8Mile » 28 feb 2019, 14:03

He he har aldrig hört att ortens raggar BMW låter något åt det här hållet :wink:

https://www.youtube.com/watch?v=6Q3bgq-j_t0

Vill förtydliga att min gamla SC 430 blev inte reparerad i något öststatsland utan här hemma i Sverige av en anställd på Toyota som hade det som hobbyprojekt efter att den farit av vägen i Göteborgstrakten.
Men det är en djungel där ute tyvärr!

andgus52

Inlägg av andgus52 » 28 feb 2019, 15:56

Tack för input. Uppskattas!
Som det ser ut nu så avvaktar jag för att se vad som dyker upp på "marknaden", Får hålla tillgodo med min gamla SL så länge. Inget fartåk men ack så snygg! Svårt att hitta något mera prisvärt öppetåkande.....men bytesdjävulen slår till ibland och då är det ofta hjärtat som styr. 8)
Vi får se.....men mottar gärna tips på bra bilar som ev blir till salu.
/Anders

Pula
Bil: sc430
År: 2004

Inlägg av Pula » 01 mar 2019, 08:43

Tog kanske i lite där 8mile, men den låter nice. Inget för mig dock.

Jag hade en BMW M6 cab med V10 innan och min fru vägrade åka med pga "oväsendet" :D Så under 3 års tid åkte jag omkring ensam och lyssnade på det underbara motor/avgasljudet :lol:

Anders vad är det för en SL du har?

Jag hade en SL320 -94 grön, svensksåld lågmilare som jag var sjukt nöjd med. Dock är det ju värdelöst med tygcab när rutorna spricker eller fåglarna vill bajsa på det :mrgreen:
Nyare SL blev inte aktuellt när de flesta med V8/V12 har luftfjädring. Alla vet vad det kostar att hålla igång en sådan teknikspäckad bil.

andgus52

Inlägg av andgus52 » 01 mar 2019, 08:59

Pula...jag har en 300 SL 1991.
Silver med svart top. Inte så mycket utrustning förutom det som var standard 1991. Å andra sidan hade den ju mycket av det som man fick betala extra för på andra bilar. Skinn, automat etc..
Jag föll för den pga skicket samt att den inte hade någon risk att råka ut för kabelhärveproblemen som 500 samt även 320 tror jag hade.
Svårt att hitta öppetåkande till mindre peng men som sagt....bytesdjävulen dyker upp ibland. 8)
/Anders

Användarvisningsbild
8Mile

Inlägg av 8Mile » 01 mar 2019, 11:32

Pula skrev:
01 mar 2019, 08:43
"Tog kanske i lite där 8mile, men den låter nice. Inget för mig dock."

Håller med dig att det där går i vågor :wink:

"Jag hade en BMW M6 cab med V10 innan och min fru vägrade åka med pga "oväsendet" :D Så under 3 års tid åkte jag omkring ensam och lyssnade på det underbara motor/avgasljudet :lol: "

Jag har varit i samma sittuation som du att familjen inte alltid gillat det jag tyckt var "colt". Min äkta hälft kom aldrig över att jag sålde vår Volvo C 70 cab, Hon kände sig inte bekväm med att bli uttittad när vi kom med Lexusen.

Jag vet att både andgus och nuvarande ägare (som känner varandra) till vår gamla C 70 tycker att de modifieringar som gjorts på den när vi ägde den skulle vara options från första början :wink: .

andgus52

Inlägg av andgus52 » 01 mar 2019, 13:09

8mile.....huvudet på spiken. Din gamla C70 låter gött som vi säger här på Sveriges framsida.
/Anders

Skriv svar