ang lexus rx400h -09 hybridfel kabel

RX 300 / RX 330 / RX 350 / RX 400h / RX 450h

Moderator: Styrelsen

ennymedlem
Bil: Lexus rx400h
År: 2009

ang lexus rx400h -09 hybridfel kabel

Inlägg av ennymedlem » 08 jan 2018, 16:17

Hej!
Var idag och besiktade pärlan och den gick igenom med blankt papper, MEN! ett gott råd enligt besiktningsmannen var att ta den till en lexusverkstad och låta dem kika på hybriden då den tjocka röda kabelhärvan som går till bakaxeln i princip hade lossnat ifrån bakaxeln, ca 75% av alla trådarna hade gått av( det såg riktigt risigt ut), finns det något enkelt som man kan göra här? löda om eller något liknande? vågar inte visa upp bilen för Lexus då jag misstänker att ja kommer få en chock utav prislappen för arbetet..
Någon som varit med om liknande? vet någon vad den kabeln har för syfte?

ennymedlem

Re: ang lexus rx400h -09 hybridfel kabel

Inlägg av ennymedlem » 08 jan 2018, 16:59

samt en följdfråga, om det inte åtgärdas i tid och den går av, vad händer? går bilen att köra?

shaggy_styler
Bil: Lexus RX 400h
År: 2007

Inlägg av shaggy_styler » 10 jan 2018, 19:57

Hej!

Har faktiskt ingen aning om det går att löda kabeln... men det kan i alla fall vara värt att du kollar upp det på verkstad. Kablarna leder ganska gott om volt och det är inget man ska leka med själv om man inte vet hur man gör det.

Men om kabeln går av, så blir det förmodligen inte så magiskt att du kan köra FWD, utan du kommer att få en rejäl fel som kommer att göra att systemet skriker och därför bilen inte kommer att starta.

Lycka till och skriv gärna om hur det gick samt hur mkt ville Lexus eller Toyota ta för kalaset!

ennymedlem

Inlägg av ennymedlem » 11 jan 2018, 18:19

Tackar för svar!
Har nu pratat med lexus, men innan jag pratade med dem så hittade jag denna tråden:
https://www.clublexus.com/forums/hybrid ... efore.html

Och uppfattade det som ganska normalt även när det ser så illa ut, hela lösningen såg hemsk ut enligt mig(kan inget om mekanik)

Så när jag började samtalet med lexus så hann jag inte beskriva värst mycket innan de fyllde i mina ord och bekräftade detta som mycket normalt, det som gått av på min var jordflätorna och det var även det mycket vanligt och inget som jag skulle vara orolig för. Man ger sig inte på att fixa med det i första taget sa han då det inte behövs, det är först när det blir fel längre in där de röda kablarna sitter fast som man får ordentliga problem om det krånglar och det händer mycket sällan enligt han. Tydligen en bra konstruktion även om det ser tråkigt ut. Kolla gärna bilden i tråden som visar hur en bil i karlifonen ser ut genemot en bil med saltiga vägar.
Och svaret ifrån lexus väljer jag att lita(vilket jag hoppas jag kan) på eftersom det känns som det stämmer bra med usa forumet.

Skulle vara intressant om någon mer här på forumet vill kolla hur era biler ser ut gällande detta, om det delar ungefär samma bild. (Kontakten sitter framför reservhjulet i mitten på bakaxeln vilket är lätt att se på de röra kablarna.)

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 12 jan 2018, 14:06

Tack för uppföljningen. Det kommer att vara värdefullt för RX-ägare framöver.

När du först beskrev problemet såg jag framför mig hur tre fjärdedelar av alla kardeler i kabeln till elmotorerna hade gått av och hängde löst, vilket vore väldigt illa.

Om du har köpt bilen hos en Toyota- eller Lexus-handlare har du kvalitetsgaranti upp till 20 000 mil eller 10 år på hybridkomponenter. Den där kabelhärvan skulle jag klassa som en hybridkomponent, men om verkstäderna gör det är en annan femma.

JohanP
Bil: Lexus RX400h
År: 2006

Inlägg av JohanP » 29 jul 2018, 20:29

Hej
Jag har en 06:a som gått 34000 mil. En titt på dessa kablar bekräftade det du skrivit, dvs det ser inte så bra ut. Mindre än hälften av jord-flätan återstår. Men man får anta att det inte är något att oroa sig för.
/J

Skriv svar