Tokbra audiostreaming-uppgradering av Mark Levinson

RX 300 / RX 330 / RX 350 / RX 400h / RX 450h

Moderator: Styrelsen

Filmjanne
Bil: Lexus RX 400H
År: 2009

Tokbra audiostreaming-uppgradering av Mark Levinson

Inlägg av Filmjanne » 29 jul 2016, 16:41

Att Lexus RX400H 2004-2009 med Mark Levinson ljud saknar strömmande audio är mer eller mindre skandal, men det går att fixa detta för en mycket billig penning d.v.s. allt fungerar som vanligt plus att man får sin iPhone eller vad man nu använder att köra t.ex. Spotify eller annan musiktjänst genom systemet som om det var standard. Jag fixade detta idag och såhär enkelt är det:

1. Köp en pryl på BRL.se som heter ”2Connect” för Lexus. Kostade 1699 kronor. Det finns även andra fabrikat och i utlandet än mer, men jag har bra erfarenhet av 2Connect.
2. Du behöver inga avancerade verktyg, en panelmejsel i plast och en hylsnyckel 10 mm med förlängning 100 mm.
3. Välj växelläge B.
4. Slida mellankonsolen bakåt så långt det går och tryck mejseln in i springan där växelspakens övre panel sitter och dra upp panelen. Sitter med 4 clips och lossar utan problem.
5. Tag ett fast grepp på delen där sätesvärme och 12V-uttaget sitter och dra utåt nerifrån och upp. Sitter litet hårdare, men lossar lätt, 2 clips. Du behöver inte lossa kablar, lägg den bara på höger sida av konsolen.
6. Radion sitter med 4 st 10 mm skruvar. Två syns utan problem under radion, två sitter snett uppe vid sidan av radion. Skruva loss men se till att ingen faller ner i konsolen för det är ett helvete att hitta dem och plocka dem upp igen. Handen under, så att säga.
7. Dra ut radion. Bör slida ut utan massor av våld.
8. Baktill finns 4 vita kontakter och en av dem är en 6 pins kontakt, den andra från vänster. En likadan sitter på 2Connect-modulen.
9. Nu blir det litet mer pill. Med hjälp av lämplig elkabel modell 0.10-0,20 mm ska du göra en brygga mellan de två kablar som sitter i originalkontakten och koppla ihop dessa med samma kablar i den nya kontakten. Enkel grej, men litet pill. Om du inte gör detta så funkar inget alls, så det är viktigt. Isolera originalkontakten med eltejp och lämna den lös bakom radion.
10. Plugga nu in den nya kontakten och prova. Gör så att du sätter strömmen på, välj i din telefon på Bluetoothmenyn det som heter 2Connect och för att aktivera radion ska du trycka på CD-knappen två gånger snabbt. Då kommer du in i CD-växlarläge. En timer börjar rulla och du får se att din telefon står som telefon 1 i displayen. Du kan lägga till ytterligare 5 telefoner och byta mellan dessa genom att på displayen trycka på vilken du vill använda. Bryt strömmen, vänta minst 10 sekunder och prova igen. Nu ska telefonen hittas per automatik. Fortsätt om allt funkar.
11. Okej, nu plugga in den externa mikrofonen som följer med. Inte ett måste då du kan välja att köra handsfree via radions original BT eller denna nya variant. All rattstyrning o.s.v. kommer att fungera. Min erfarenhet är dock att den nya mikrofonen är bättre och samtalsljudet mycket bättre än originalmonteringen. Placera mikrofonen var du anser den ska sitta. Vissa väljer A-stolpe, men jag valde att fästa den med en liten bit dubbelsidig tejp precis i skarven mellan radio och panelen till sätesvärmarna pekandes uppåt. Smaksak då bilen annars är så tyst, tror jag.
12. Det finns också möjlighet att dra en ladd-USB kabel från 2Connect-modulen och en AUX-kabel om man vill. Jag ville inte. Om man vill så är handskfacket en bra plats.
13. Allt tillbaka i omvänd ordning.
14. Smack, färdigt och fungerar hur bra som helst.
15. Kostnad: 1699,- + 30 minuter arbete

Denna installation ska fungera även till RX med standardradio och då ska man inte behöva brygga kablar utan 6-pinskontakten ska vara ledig.

Lycka till
Filmjanne