Har min bil torkar-avfrostning (eng: wiper de-icer)?

RX 300 / RX 330 / RX 350 / RX 400h / RX 450h

Moderator: Styrelsen

Chassis
Bil: Lexus RX
År: 2009

Har min bil torkar-avfrostning (eng: wiper de-icer)?

Inlägg av Chassis » 09 nov 2017, 14:56

Hej,
För några månader sedan köpte vi en RX 450h -09 som vi, så här långt, är mycket nöjda med. Nu när jag tittar längst ner på vindrutan precis där torkarna har sina parkeringslägen finns det el-slingor i glaset. Min gissning är att de är till för att avfrosta torkarna. Problemet är att jag inte hittar någon knapp vid förarplats.

- Hur vet jag om bilen är utrustad med avfrostningen?
- Är det möjligt/ekonomiskt försvarbart att komplettera med funktionen om vi har rätt vindruta men inte övriga systemet? Vad behöver vi i så fall komplettera med? Behövs någon omprogrammering (gissar att det styrs via CAN)

Om nuvarande gråväder skulle övergå till vit fin vinter är det ingen dum funktion att ha :)
mvh,
Per

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Kontakt:

Re: Har min bil torkar-avfrostning (eng: wiper de-icer)?

Inlägg av P.Lindblom » 09 nov 2017, 18:50

Hej och grattis till köpet! Alla RX 450h är utrustade med "Eluppvärmt viloläge för torkarblad". På min IS 250 hade jag en knapp för att aktivera värmeslingan, men min nyare CT har verkar inte ha någon sådan knapp. Jag antar att elvärmen startar när man trycker på vindruteknappen.

Chassis
Bil: Lexus RX
År: 2009

Inlägg av Chassis » 09 nov 2017, 21:58

Tack för snabbt svar,
Får testa detta:)
Vet du hur det funkar i praktiken? Tänker på att de kan ju vara fastfrusna när man startar och att regnsensorn startar torkarna innan defrostern har gjort sitt.

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus CT 200h Executive
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 09 nov 2017, 23:08

Chassis skrev:
09 nov 2017, 21:58
Tack för snabbt svar,
Får testa detta:)
Vet du hur det funkar i praktiken? Tänker på att de kan ju vara fastfrusna när man startar och att regnsensorn startar torkarna innan defrostern har gjort sitt.
De värmer oftast tillräckligt för att lossa torkarna inom några minuter, om det inte är ett tjockt lager slask som har frusit ihop. Jag ser dock till att aldrig starta bilen med regnsensorn påslagen när det är minusgrader. Om bladen är fastfrusna kan de stanna där när armarna börja jobba, alternativt att länkaget till armarna hoppar isär i värsta fall.

benke_berguv
Bil: Lexus RX 450h Executive

Inlägg av benke_berguv » 15 nov 2017, 23:31

gå in i menyn för klimatanläggningen. Där finns en ikon man kan klicka i. Är nere i mitten typ.
mvh benke

Skriv svar