Nybliven lexus rx400h ägare, nöjd och orolig

RX 300 / RX 330 / RX 350 / RX 400h / RX 450h

Moderator: Styrelsen

ennymedlem
Bil: Lexus rx400h
År: 2009

Nybliven lexus rx400h ägare, nöjd och orolig

Inlägg av ennymedlem » 05 dec 2017, 18:52

Hej!
Nybliven ägare av en Lexus RX 400h 2009 executive, sedan två månader.
Är lite nyfiken/ rädd över hurvida dess hybridsystem håller i längden?
Vid köpet fick jag nya bromsskivor / belägg på garantin. Bara beröm hos bilprovningen när jag var inne för en bildiagnos. Sedan har jag kostat på den nya däck och xenon på helljusen samt den stora servicen med kamrem och allt annat, bilen har rullat 22500mil och är en underbar bil och jag känner mig minst sagt jättenöjd. Efter ett samtal med en kollega som även jobbar extra inom en toyotaverkstad så blir jag rädd att jag stoppat in massa pengar i en tickande bomb.
Han berättade att de fått in en likadan bil där de fått byta bakaxel vilket kostade ca 100.000kr, 4 veckor senare kommer samma bil in igen då var det något med hybridpaketet fram som gett upp och skulle kosta ca 55.000kr, denna bil hade gått ca 17000mil och troligtvis skulle toyota/lexus ta detta på garantin men dock inte bakaxeln. Så min fråga är nu och jag behöver känna mig orolig för att behålla denna bil någon längre tid? så vitt jag kan läsa mig till så håller modellen hög kvalite och även hybridsystemet, men hur de håller vid högre miltal gör mig lite osäker nu, möjligt att denna bilen var unik. Självklart förstår jag om allt kan hända, men vad som är troligt eller normalt är mer intressant för mig, håller dessa bilar 30-40.000mil med samma hybridsystem utan problem generellt?
Mvh Jimmy

shaggy_styler
Bil: Lexus RX 400h
År: 2007

Re: Nybliven lexus rx400h ägare, nöjd och orolig

Inlägg av shaggy_styler » 05 dec 2017, 22:59

Grattis till din nya bil och välkommen till Lexusgänget!

Själv har jag köpt en Rx400h för mindre än en vecka sedan... och jag tror inte att du behöver oroa dig...
Det är väldigt pålitliga bilar på alla sätt... mycket mer pålitlig än en Prius när det gäller hybriden och dess kvalité.

Kan tänka mig att en sådan reparation är oerhört dyrt, men förmodligen händer 1 av 3000 bilar, med (o)tur.

Så länge du sköter service och tar hand om bilen, tror jag inte att du kommer att behöva oroa dig för.

Lycka till med lyxbilen! ;-)

ennymedlem
Bil: Lexus rx400h
År: 2009

Re: Nybliven lexus rx400h ägare, nöjd och orolig

Inlägg av ennymedlem » 12 dec 2017, 20:02

Det verkar som att ingen har något negativt att säga om bilen när man läser på nätet, tester osv, ingen jag har pratat med har hört något illa om Lexus, bara att det ska vara en toyota 2.0.
Så får bli en testbil detta och se hur den håller ihop:)
Jag läste även en del om hur den är att köra i vinterväglag, med spårkänslighet osv, och med dålig fyrhjulsdrift, vilket gjorde mig lite besviken då jag bor ute på landet med behov av en vettig högre bil med lite hjälp ifrån bakhjulen(dock inget avancerat). Nu har vi fått ca 10-20cm snö i kronoberg där jag bor och nyfiken som jag var så har jag testat bilen på alla tänkbara vis, start i isbacke, snöbacke, full gas från stillastående, bakhjulen spinner inte fritt men de hjälper till på ett fantastiskt smidigt vis och den har inte en tendens till att vilja köra fast. Fördelningen till de olika hjulen verkar gå blixtsnabbt så att det blir så bra det kan bli, Imponerad!
Även spårkänslighet väntade jag mig efter att ha läst ett vintertest, men inte det minsta! bilen går hur stadigt som helst. Även när man pressar hårt så går bilen precis som man vill samtidigt som man hör det mäktiga ljudet ifrån motorn. Våra 2:år gamla v70 på jobbet är sämre vinterbilar. Så efter vad det som jag trodde skulle vara bilens akilleshäl, har det istället grundat sig en liten beundran över Lexus.

Skriv svar