Hjälp, hur tvätta och poler upp glans ?

Bilskötsel och lack diskuteras

Moderator: Styrelsen

1G-FE

Hjälp, hur tvätta och poler upp glans ?

Inlägg av 1G-FE » 04 jun 2009, 01:43

Ja alltså, min Lexus ser hemsk ut :wink: Nej , så illa är det inte. Grejen är att när den köptes så var den redan lackbehandlad av Mr Cap, det var något som ingick vid köpet av ny bil. Fine, tänkte jag, varför inte. Av det skälet har jag aldrig sett hur den såg ut från fabrik, men jag kan inte föreställa mig att den skulle varit mindre snygg obehandlad. Det jag däremot vet är att det gått över 2 år sen den behandlade senast.

Det bästa med Mr Capen var att den var enormt lättvättad, men kunde i princip bara ta högtryck och så försvann allt förutom rena asvaltsfläckar. Att gnugga bort skiten med svamp var det inget tal om. Mjuk och lätt. Så är det inte idag. Efter ett 10 tal borsttvättar och naturligt slitage är det inte lika snyggt längre. Framförallt inte lika lätttvättat. Det finns inte skråma i lacken förutom de självklara tvättrepor och annat som uppkommer på alla bilar, men den känns matt.

Jag har ingen lust att lämna bilen till Mr Cap eller någon annan heller. För det första tar dom typ 5000 kr OM dom inte hittar fler åtgärder som måste göras. Det kommer dom göra, oavsett skick har jag en känsla av. :roll: Jag tror ingen annan är bättre heller.

Frågan är : vad kan jag göra själv ? Vilka produkter och hur gå till väga. En polermaskin ( riktig, inte typ biltemas för 199 kr ) kan jag få tag i, det är inga problem. Vad bör jag tänka på ? Bilen står i ett välstädat varmgarage med mycket låg luftfuktighet även vid regn (bra ventialtion) och kan därför behandlas i bra miljö. Har dock inget vatten där utan på gör-det-själv-macken 500 m därifrån. Går det att få riktig glans (speglingseffekt ) i en silverbil överhuvudtaget ? Observera att jag har polerat bilar förut, bla IS 200:an , så jag är liksom inte nollställd på det fast då med sämre utrustning och vanligt turtlevax typ. Jag gissar att det hart tillkommit en rad nya produkter ( bra grejer, inte mackpolish )och metoder de senaste 4 åren, därav min fråga.
Tidigare:
IS 200- 00
IS 250- 07
Nuvarande:
CT 200h- 12

Användarvisningsbild
Martin
Bil: Gs300
År: 2000

Re: Hjälp, hur tvätta och poler upp glans ?

Inlägg av Martin » 04 jun 2009, 09:22

Jag e ledsen men jag tycker du ska satsa på en riktig behandling :D

Om det nu är så mycket repor och elände som dom kommer få lov att fixa så kommer det säkerligen löna sig i slutändan i alla fall då bilens värde borde stiga...
Du skulle ha gjort en efterbehandling efter ett år efter att du köpte bilen den är inte lika omfattande och kostar inte lika mycket.

Du gör som du vill men så tycker jag i alla fall.
GS300-00 (2014- )
IS200-00 (2007-2017, såld)

1G-FE

Inlägg av 1G-FE » 04 jun 2009, 10:36

Jo jag vill också ha en riktig behandling, men det känns helt meningslöst att spendera tusentals på en silverfärgad bil. :? En annan sak vore om den var mörkblå eller svart. Fördelen är egentligen bara att den är mer lättvättad. Bilen är helt oskadad för övrigt så det handlar inte om något hästarbete för att få upp ytan igen.

Visst finns det rätt billiga rekondare, har hittat en rad "garagepolerare" för under 1000 kr. Men då känns det som om man lika gärna kan ta polertrissan själv. Orkar inte ens föreställa mig strulet om något skiter sig, Mr Cap eller så är av förklarliga skäl lättare vid reklamation. Men har du nån rekommendation är allt intressant. :)

Angående återbehandligen var det något jag helt glömde, så det är inte mycket att göra åt.
Tidigare:
IS 200- 00
IS 250- 07
Nuvarande:
CT 200h- 12

Användarvisningsbild
Anders G
Moderator
Bil: Lexus IS200
År: 2001

Inlägg av Anders G » 04 jun 2009, 21:04

åk till Mr cap å visa upp bilen, du fick väl med ett papper med stämpel i om när å hur den behandlades vid första behandlingen av Mr Cap när du köpte bilen..

En efterbehandling ligger på 2-3K för min iaf å det tycker jag det är värt med tanke på hur lätt det blir å tvätta efter samt hur fin lacken blir..
Kör: Lexus IS200 kompressor C-West edition -01
Leker med:Vattenskoter Seadoo RXP-300RS -16

nokim
Bil: Lexus RX 450h
År: 2010

Inlägg av nokim » 09 dec 2010, 15:22

hmm, håller nog med om att bita i det dyra äpplet och lämna in kärran. det tjänar du på i längden, det är ju inte så ofta du behöver göra om det...

Mental
Bil: Lexus Is200
År: 2004

Inlägg av Mental » 15 dec 2010, 14:20

Du får komma fbi på min rekondfirma,Har en silver is200 som jag tagit hand om några gånger :)
Och som tidigare talare så skulle jag nog rekomendera att lämna in den,jag har haft min firma i snart 3 år och jobbat åt ett annat företag innan det i 3 år,jag lär mig saker varje gång jag polerar en bil.
Men om du bestämmer dig för att göra det själv så börja med ett trögflytande medel med lite rubbing i,beroende på hur repigt det är,använd enkelmaskin tills du tycker du är nöjd,gå sen på med dubbelmaskin med ett polermedel för att få extra glans, efter det rekomederar jag ett lackskydd, de fleste lackskydd lägger man på med dubbelmaskin utan att lägga tryck på,bara för att få ut medlet jämnare,och sedan polera av med polertrasa av eget val.

Tips på märken jag kan rekomendera

Menzerna
Lahega
Smartab

Finns info lappar på flaskorna så du får rätt prylar och använder dom rätt.

Sist men inte minst.

INGA AUTOMATTVÄTTAR!!! :D

Skriv svar