Tips för byte av Xenon

Bilskötsel och lack diskuteras

Moderator: Styrelsen

Carbon-Mange
Bil: Lexus RX 400h
År: 2008

Tips för byte av Xenon

Inlägg av Carbon-Mange » 28 okt 2019, 08:43

I helgen bytte jag xenon-lampor på min RX 400h och tänkte dela några tips så att andra slipper göra mina misstag. Kanske finns det någon tråd om detta men har inte hittat så jag skickar in ett bidrag.

Vi börjar med höger/förarsidan.
Enligt en instruktionsfilm jag hittade ska man lossa innerskärmen och kommer då åt täckkåpan som öppnas genom att vridas några grader motsols. Så långt allt väl - även om det är trångt i överkant! Upptäckte sedan att det går att komma åt ovanifrån om man häktar av säkrings- och reläboxen (sitter med en liten spärr). Det jag sedan gjorde var att häkta av bygeln och drog ut lampan med lamphållaren. Det var sedan knepigt värre att få loss lampan genom att hålla fast hållaren med ena handen från ovansidan och sedan pilla loss lampan (som också ska vridas några grader motsols) med andra armen via hjulhuset. När jag till slut fått loss lampan och satt dit den nya i lamphållaren var det tji att få dit bygeln. Den som nu kan sin Lexus har förstått vad jag gjorde fel...

Rätt är att 1) Ta bort kåpan, 2) koppla bort lamphållaren med en lite vridning motsols, 3) koppla bort bygeln och 4) ta ut lampan.
Sedan sätts det tillbaka I MOTSATT ordning. Dvs 1) lampa 2) bygel, 3) lamphållare och sedan förstås 4) kåpan.
På höger sida gjorde jag sedan i rätt ordning och kom då åt allt ovanifrån (kopplade bort påfyllningen till spolarvätska). Då tog det mindre än tio minuter.

Enerverande trångt är det men om man gör i rätt ordning inte något omöjligt. Gör man dock i fel ordning verkar det vara i princip omöjligt.

Kanske kan mina misstag och därmed följande insikter kan hjälpa någon annan.