Presumptiv Lexus-ägare

Skriv några rader om dig själv och dina intressen!

Moderator: Styrelsen

Dr. Mabuse
Bil: Volvo S60 R
År: 2004

Presumptiv Lexus-ägare

Inlägg av Dr. Mabuse » 20 nov 2019, 11:30

Hej!

Äger idag en Volvo S60 -04, men den börjar bli till milen om inte åren...

Pendlar ca 12 mil varje dag och vill ha en bil som drar lite mindre än de ca 0,85 l/mil den drar. Har blivit bortskämd med många turbohästar och fyrhjulsdrift, men vägarna till och från jobbet är för det mesta i bra skick, även på vintern.

Vill ha en tyst bil man kan njuta musik i, som rullar lätt, med bra drag i, och som helst är snygg.

Det ser ut som om Lexus IS 300h är bilen för mig, men har inte hunnit provköra den ännu. Kommer att ha många frågor om den innan jag bestämmer mig.

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Kontakt:

Re: Presumptiv Lexus-ägare

Inlägg av P.Lindblom » 20 nov 2019, 15:11

Dr. Mabuse skrev:
20 nov 2019, 11:30
Vill ha en tyst bil man kan njuta musik i, som rullar lätt, med bra drag i, och som helst är snygg.
Hej och välkommen!

Jag var på gång att köpa en IS 300h för ett par år sedan, men det blev en CT 200h i stället. IS 300h är betydligt piggare, men gillar man att hårda accelerationer är det lätt att bli avskräckt av eCVT-lådan i en Toyota/Lexus-hybrid. Bilrecensenter gnäller ofta på Remjohan-känslan, men det beror på att de sätter sig i bilarna och trycker gasen i botten. Kör man på det viset ska man inte ha en hybridbil alls. Kör man däremot lugnt och planerat har man mycket att tjäna på hybriddriften. Min CT har en verklig snittförbrukning på 0,51 liter/mil sedan jag köpte den för snart tre år sedan. Det tycker jag är klart godkänt för en 7 år gammal och 1500kg tung bil.

Om du gillar att lyssna på musik medan du kör rekommenderar jag dig att satsa på en 300h som är utrustad med Mark Levinson-stereon med 15st högtalare. ML-stereon är standard i IS 300h Executive och var tillval till F-Sport-utförandet, och den låter fantastiskt. Både min gamla IS 250 och min nuvarande CT har Mark Levinson-ljudsystemet och jag skulle inte vilja ha sämre ljud i nästa bil.

Är du på jakt efter en begagnad eller ny bil?

Dr. Mabuse

Inlägg av Dr. Mabuse » 20 nov 2019, 20:04

Budgeten säger bättre begagnad. Runt 200k skulle jag gissa. Det kommer gå åt lite pengar till uppgraderingar av bilen beroende på vad som går att hitta bland tillbehören.

Jag har bensindriven kupévärmare i Volvon, kommer definitivt att leta efter sätt att värma den nya bilen före start. Det kanske finns möjligheter att kyla den också?

Dr. Mabuse

Inlägg av Dr. Mabuse » 20 nov 2019, 20:29

Mark Levinson är ju namnkunnigt... Ska bli intressant att lyssna på den.

Min Volvo har en eftermarknads stereo, Alpine med en 8 kanals ljudprocessor med massa lull-lull inklusive individuellt styrd tidskompensation på alla kanaler. Och Dynaudio-högtalare överallt utom subben som är DLS Reference. :mrgreen: Klass D-förstärkare till alla kanaler.

Det vore smutt och hitta en bil med ett ljudsystem som inte behöver uppgraderas. Vågar inte ens tänka på hur mycket pengar jag har plöjt ner i det system jag har nu... :shock:

Skriv svar