IS200 Sport TTE Supercharged - My pursuit of perfection

Berätta om din bil och dina projekt här!

Moderator: Styrelsen

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Kontakt:

Re: IS200 Sport TTE Supercharged - My pursuit of perfection

Inlägg av P.Lindblom » 01 mar 2012, 17:48

Nu har jag monterat backkameran som jag haft liggandes väldigt länge. Den var superenkel att montera och den fungerar utmärkt. Jag ska göra en DIY i helgen. Bakkjolen och sidokjolarna ska bort från bilen, sedan kommer jag inte göra några fler ändringar innan jag säljer den.

Bild

Bild

Bild

Saint_Carlos
Bil: lexus is200 sport
År: 2001
Kontakt:

Inlägg av Saint_Carlos » 05 apr 2012, 18:51

Kommer bli spännande att se vad du tar för dig framöver, blev en hel del gjort på denna bil, minst sagt.
Har du sålt 17" originalfälgarna? eller följer de med bilen?

Användarvisningsbild
hobbis
Bil: Lexus IS 200
År: 2000

Inlägg av hobbis » 13 aug 2012, 19:53

Hur blev det. Sålde du din skönhet eller har du den kvar?

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 14 aug 2012, 13:31

hobbis skrev:Hur blev det. Sålde du din skönhet eller har du den kvar?
Jag har den fortfarande kvar faktiskt. Utvändigt ser den nu ut som original, förutom att den är något lägre. Det känns lite trist att göra sig av med den, måste jag säga. Jag har haft den i drygt fem år och kört nästan 10 000 mil med den. Totalt har bilen snart gått 20 000 mil och förutom ett kärvande bromsok för några år sedan har bilen aldrig haft några problem, jag är verkligen supernöjd. Det enda trista med bilmodellen är att motorn drar onödigt mycket bensin i förhållande till effekten.

Ett tag var jag väldigt sugen på en cab. Jag testade Porsche Boxster S, Honda S2000 och BMW Z4. Av dessa kändes Z4 mest som bilen för mig och samtidigt skulle jag få en bra anledning att behålla min IS som vinterbil. I början av sommaren förberedde jag min sambo på att jag under semestern antingen skulle köpa en cab eller en motorcykel och börja ta MC-kort. Det blev varken eller, men däremot köpte jag en båt :D

Nu är jag återigen osäker på vad jag ska ersätta min IS med. Eftersom jag bor på en liten ö med grusvägar och gott om backar tycker jag det vore trevligt med en fyrhjulsdriven bil, åtminstone vintertid. Har den dessutom dragkrok är det ett stort plus. Senast idag lade jag ett bud på en bil som jag har undersökt noggrant vid två tillfällen den senaste veckan. Säljaren ville dock inte gå ner till det priset som jag är beredd att betala för den, så jag valde att avvakta och prova igen om bilen fortfarande inte är såld om en vecka eller två.

Användarvisningsbild
hobbis
Bil: Lexus IS 200

Inlägg av hobbis » 15 aug 2012, 23:15

Är också på jakt efter en annan bil, mest av orsaken till bränsleförbrukningen gentemot effekten. Sneglar lite på IS300 men en annan del av mig vill ha fyrhjulsdrift också....

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 05 maj 2014, 15:08

OBS! Översättning kommer. Jag har bara kopierat min text från ett annat forum så länge.

This is a mod I've been wanting to do for years, but since it doesn't comply with MOT rules I haven't found it worth doing. However, when I discovered there are really cheap, complete kits available on Ebay I couldn't resist. I bought a kit to make this DIY. I won't install it permanently on my IS200 since I don't use it anymore and I'm thinking about selling it. Fortunately I had an old spare headlight lying around, collecting dust.

After a bit of wet sanding and polishing it looked decent enough.
Bild

Here's the kit I bought: http://www.ebay.co.uk/itm/181344042858 - As far as I understand it's pretty much an exact copy of the Morimoto Mini H1 kit from TRS.

It comes with everything you need, plus a bunch of things you won't need... and two metal brackets that I have no idea what they are for.
Bild

The first thing you need to do is disassemble your headlights. There are plenty of guides on how to bake and open headlights, so I won't go into details on that.
Bild

Here's what the lens looks like when separated from the rest of the headlight.
Bild

Here's an insert. If you want them black or any other color now would be a perfect time to paint them since you won't need them until you're reassembling your headlight.
Bild

The amber piece just pops out of the insert, so there's no need for masking. I would, however, sand down the chrome a bit to make the paint stick better.
Bild

Here's a painted insert with the amper piece reattached. You could also leave them off and use orange indicator bulbs instead.
Bild

Anyway, this is the part of the headlights you need to concentrate on. The next step is to remove the little caps in the low beam reflectors. You might be able to do so without removing the reflectors, but it's certainly easier if you do.
Bild

The reflectors are held in place by the two adjusting screws in these two pictures.
Bild

Bild

Unscrew them from the back of the housings, using an 8mm socket.
Bild

Bild

Bild

Now there's only one thing holding the reflectors in place. It's hard to explain how, but it's easily detached with a bit of wiggling.
Bild

It's also a good idea to remove the rubber sealings on the back of the housings.
Bild

Here's a very naked housing.
Bild

And the reflectors.
Bild

This is the cap you need to remove.
Bild

Do so by unfolding its tabs on the back of the low beam reflector
Bild

Bild

Now the fun part begins. It's time to unpack your shiny projectors.
Bild

Remove the three screws holding the bulb holder in place.
Bild

I also removed the four screws for the shroud. That was, however, mostly out of curiosity. You're better of leaving the shroud on.
Bild

Bild

If you're not afraid of splicing wires, cut off the connector for the high beam actuator. This way you can run the wires through one of the holes for the low beam cap you removed earlier.
Bild

The threaded part of the projector fits nicely through the hole in the low beam reflector. Secure it using the strange looking nut.
Bild

Make a tiny hole in the rubber sealing, for the wires, and replace it. Reattach the bulb holder.
Bild

Fit the xenon bulb
Bild

Here's the projector, nicely secured in the headlight housing.
Bild

Bild

There are several different ways of aligning retrofitted projectors. One way is to simply reinstall the lensless headlights on the car and twist the projectors by hand until the cutoff is horizontal. Then, of course, tighten the nuts some more to make sure the projectors won't move. Another way is to make a simple bracket for the headlights, point them against a white wall and mark the cutoff before fitting the projectors. Then use the markings to align them again just before fitting the headlight lenses again.

Since I don't plan on using my projectors I didn't put a lot of energy into aligning them. When you feel like you're done just remove the xenon bulb, reattach the headlight insert and lens and bake the headlight again. This is what you'll end up with.
Bild

Or this.
Bild

Before fitting the headlight to my car I just connected it to make sure it worked. Connect the HID ballasts to your low beam connectors and the actuator wires to the high beam connector.
Bild

Bild

Then I couldn't resist fitting the headlight.
Bild

I made a video showing the end result. As you can see the leveling motor works just like before.

There are a few advantages with these BiXenon projectors.
  • First of all you get both low and high beam from the same bulb. This means there won't be a delay when you switch to high beam. The actuator is even faster than the standard halogen bulb.
  • The main beam reflector isn't needed anymore. You can paint it black, you can fit some sort of a DRL light in it or you can keep the 65W halogen bulb if you want even more light from the high beam.
  • The best thing is, of course, the beam pattern. It so much better than the lousy IS200 reflectors.
Unfortunately I don't have a large white wall to show you the cutoff on. The closest thing I've got is a white car. Not ideal, but you'll get an idea.

Here's a picture I took with the projector headlight off. This is the amount of light you get from the standard halogen low beam.
Bild

This picture was taken using the same shutter speed and aperture, but with only the projector light on. As you can see it's a lot brighter and the cutoff is really sharp.
Bild

There you have it. Feel free to ask anything about the install and let me know if you want pictures of specific parts. Tomorrow afternoon I will remove the projector and return my converted headlight to stock. That's another good thing about this kit. You don't make any permanent changes to your headlights by converting them.

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 13 jun 2014, 00:43

Efter nästan sju år och drygt 11 000 mil i min ägo är nu min IS200 såld, den fick en ny ägare igår. Som jag nämnde tidigare är bilen i stort sett helt återställd till sitt originalutförande. Här är nog den sista bilden jag kommer att lägga upp på den:

Bild

Nu får jag koncentrera mig extra mycket på min IS 250 i stället.

Användarvisningsbild
Durandal
Bil: IS200 Sport
Kontakt:

Inlägg av Durandal » 13 jun 2014, 08:36

En era går i graven, en annan tar vid! :-)

Visste köparen vilken bil han köpte?
Wrath no more.

pauledward
Bil: Lexus IS350
År: 2006

Inlägg av pauledward » 23 okt 2015, 10:19

SNYGGT! - Bra jobbat. Synd dock att du sålde den :wink:
Lexus IS350

jEKKT
Bil: Lexus IS200
År: 2003

Inlägg av jEKKT » 14 aug 2017, 15:46

Nybliven IS200 Sport-ägare och överväldigad att hitta denna tråden. Dock är alla bilder borta... :evil:

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 15 aug 2017, 13:13

jEKKT skrev:
14 aug 2017, 15:46
Nybliven IS200 Sport-ägare och överväldigad att hitta denna tråden. Dock är alla bilder borta... :evil:
Imageshack låste alla mina bilder och ville ha betalt för att fortsätta visa dem. Det blir otroligt tidskrävande att ladda upp alla bilder och länka om inläggen, men jag ska göra ett försök senast nästa helg.

jEKKT

Inlägg av jEKKT » 15 aug 2017, 18:29

Det förstår jag att det är, uppskattar det enormt om du tar dig tid att fixa det!

jEKKT

Inlägg av jEKKT » 19 sep 2017, 13:35

Har du haft möjlighet att kika på detta? Alternativt, kan du skicka bilderna till mig?

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 09 okt 2017, 22:33

jEKKT skrev:
19 sep 2017, 13:35
Har du haft möjlighet att kika på detta? Alternativt, kan du skicka bilderna till mig?
Problemet är att Imageshack ändrade filnamnen på många av bilderna, vilket gör dem otroligt svåra att lokalisera i min bildsamling. Jag har fotat ganska mycket genom åren och min fotomapp innehåller just nu 89 572 st filer, fördelat på 935 mappar, men jag ska försöka ladda upp några bilder om dagen. Inlägg två i tråden är nu åtgärdat i alla fall. Den som väntar på något gott...

Bempa
Bil: IS200
År: 1999

Inlägg av Bempa » 10 okt 2017, 08:33

Kul! Blir lagom takt att följa :D
AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ST165 3sgte Brum Brum
ST165 3sgte Reservdelsbil/Delar säljes
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser