IS200 Sport - TTE Supercharged - Uppdaterat

Berätta om din bil och dina projekt här!

Moderator: Styrelsen

Ejan
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 sep 2009, 14:44
Ort: Borlänge

IS200 Sport - TTE Supercharged - Uppdaterat

Inlägg av Ejan » 22 sep 2009, 17:27

Tjenare alla

eftersom jag reggat mig här så kan jag ju likagärna slänga upp en tråd med lite text och bilder på min IS200 :)

Kan väl berätta att jag är en Honda-tok sen 2003 då jag köpte min första CRX och innan bytet till IS200an så körde jag en Integra Type R´99

jag var sugen på ett bilbyte så jag slängde ut Integran på annons och i samma veva så köpte min bror en IS200´03 som jag fick provköra några gånger,,slutsatsen var att jag tyckte det var en väldigt trevlig och skön bil MEN motorn var lite tråkig och slö så IS200-tankarna hamnade lite på is

Men sen när jag kollade över blocket så hittade jag en väldigt intressant och fin IS200´00 med TTE-kompressor och BC-racing coilovers..provkörde och gillade den riktigt mycket så det blev affär.,med kompressorn så fick den helt ok fart men givetvis inte i samma klass som min Integra men den gick fint och är en väldigt trevlig och rolig bil att sitta bakom ratten på.

Här kommer några bilder innan jag bytte grill på den..denna grill är förövrigt till salu här på klubben om nån är intresserad...det ska även monteras en liten M3 CSL liknande vinge på den men det blir i vinter då den ska vinterförvaras och en del andra planer ska smidas.

Ni kan också gärna kolla in den på Garaget.org om ni hänger där http://www.garaget.org/?car=159582


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Såhär ser den nya grillen ut.

Bild

Den 19 september tog jag reda på motoreffekten och vridet hos AM-Racing för att se hur pass TTE´s angivna effekt på 205bhp/250nm stämde...resultatet blev 198bhp och 251nm så det är rätt nära vilket jag blev hyffsat nöjd med.,,slänger upp bromspapper så ni som är intresserade kan kolla...En bredbandslambda kopplades också in för att kolla om den gick snålt eller fett så värt att nämna och speciellt till er som kör TTE kompressorkit är att bilen går snålt på dom högre varven redan när bilen är helt orginal med bara kittet..en lambdavärde på 13.6 ! så tänk er för innan ni börjar modda vidare med annat då den kommer gå ännu snålare..det behövs mer bensin om man vill vara helt säker,,kolla också effektkurvan som fortfarande stiger när varvstoppet går i,,TTE har troligen sänkt varvstoppet med 300 eller 400rpm mot en orginal IS200 vilket är lite synd då dom varven skulle gett mer effekt.

Då var det dax att få svart på vitt :shock:

Högkvalitetsvideo: http://www.youtube.com/watch?v=ZtG_-4BsPco
Garaget.org: http://www.garaget.org/video/qhhraxiybv8z

Bild

Motoreffekten

Bild

Vridet

Bild
Senast redigerad av 4 Ejan, redigerad totalt 30 gång.
Lexus IS200´00 TTE Supercharged

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Inlägg: 840
Blev medlem: 17 apr 2007, 21:17
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: IS200 Sport - TTE Supercharged

Inlägg av P.Lindblom » 22 sep 2009, 19:45

Hej och välkommen till LOCS! :D

Både bilen din och kompressorkitet har varit här på forumet förut :) Kompressorn satt ursprungligen fabriksmonterad i en tyskimporterad IS200 -02. Här är tråden om den: http://www.lexusownersclub.se/forum/viewtopic.php?t=105

Bilen såldes relativt nyligen och den nya ägaren ansåg sig inte behöva någon kompressor, så kitet såldes till förra ägaren av din bil, Anders.W_1976 här på forumet.

Mycket trevligt att någon med entusiasm tog över denna tjusiga IS200.

Användarvisningsbild
Martin
Inlägg: 261
Blev medlem: 03 maj 2007, 21:05
Bil: Gs300
År: 2000
Ort: Västerås

Re: IS200 Sport - TTE Supercharged

Inlägg av Martin » 23 sep 2009, 10:32

Varför har dom sänkt varvstoppet? Är det pga att kompressor snurrar för fort?

Hur var lambdan annars på lägre varv, går den fett?
GS300-00 (2014- )
IS200-00 (2007-2017, såld)

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Inlägg: 840
Blev medlem: 17 apr 2007, 21:17
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: IS200 Sport - TTE Supercharged

Inlägg av P.Lindblom » 23 sep 2009, 10:45

Martin skrev:Varför har dom sänkt varvstoppet? Är det pga att kompressor snurrar för fort?
Kompressorn snurrar vid maxvarv drygt 10 000rpm, men det är ingen fara med det. Anledningen till att TTEs andra piggyback (silver box) sänker motorns varvstopp till 6200rpm är att man inte ska nå fuel cut och få in oföbränd bensin i katalysatorerna på grenrören. TTEs black box (första generationen) hade en benägenhet att förstöra kattarna på just det viset :)

Många, inklusive jag själv, har valt att slopa TTEs piggyback-ECU till förmån för HKS FCD. Med denna behåller man varvstoppet på 6500rpm och man kan även laborera lite med olika bränsleblandningar.

Användarvisningsbild
Martin
Inlägg: 261
Blev medlem: 03 maj 2007, 21:05
Bil: Gs300
År: 2000
Ort: Västerås

Re: IS200 Sport - TTE Supercharged

Inlägg av Martin » 23 sep 2009, 14:33

Ok, tack för svaret!

Jobbar kompressorn max i is200:an eller finns det mer att hämta ur den förutsatt att motorn håller?
GS300-00 (2014- )
IS200-00 (2007-2017, såld)

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Inlägg: 840
Blev medlem: 17 apr 2007, 21:17
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: IS200 Sport - TTE Supercharged

Inlägg av P.Lindblom » 23 sep 2009, 15:27

Martin skrev:Ok, tack för svaret!

Jobbar kompressorn max i is200:an eller finns det mer att hämta ur den förutsatt att motorn håller?
Snurrar kompressorn mer än 14 000rpm ska den tydligen bli alldeles för varm, men i IS200 når den som sagt lite drygt 10 000rpm. Det finns andra drivhjul att köpa, för att få lite mer sprätt på grejerna (0,3bar till 0,5bar).

Ejan
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 sep 2009, 14:44
Ort: Borlänge

Re: IS200 Sport - TTE Supercharged

Inlägg av Ejan » 24 sep 2009, 14:39

Minister jo jag vet vem förra ägaren är :-) flitig Hondaåkare och bekant till mig

Martin jag vet inte hur lamdbavärdet var iövrigt förutom på högavarv då den gick snålt...ang varvstoppet så har jag ingen aning om varför TTE sänkt det..men dom har ju inte heller gjort nåt fint bränslevärde på bilen heller så man kan ju börja fundera...man kan säkerligen fixa till det så det blir som orginal men hur det blir med soppan då vet jag inte..snålare blir den ju att gå och då blir interna delar varmare vilket inte är så bra....mer sås så är man safe iaf :-)
Lexus IS200´00 TTE Supercharged

Användarvisningsbild
Martin
Inlägg: 261
Blev medlem: 03 maj 2007, 21:05
Bil: Gs300
År: 2000
Ort: Västerås

Re: IS200 Sport - TTE Supercharged

Inlägg av Martin » 24 sep 2009, 17:10

Nja för mycket sås kan ställa till det också, tror jag ska jag väl tillägga....

Jag läste om en i England som åkte med org TTE vill jag minnas. Han fick ras och dom trodde det berodde på för mycket soppa... För mycket soppa innebär väl också ett högre cylindertryck precis som laddtryck. Vad jag förstår är det stakarna som kröks, dom är gjorda av "Fudge" säger dom i england :D

Värme är också ett problem men trycket kanske kröker stakarna innan man smälter en kolv...om man laddar mer...
GS300-00 (2014- )
IS200-00 (2007-2017, såld)

Ejan
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 sep 2009, 14:44
Ort: Borlänge

Re: IS200 Sport - TTE Supercharged

Inlägg av Ejan » 29 okt 2009, 23:31

jaha det händer inte mycket här..vinge lackad men inte monterad ..vinterdäck på men ska givetvis inte köras på vintern utan den ska stå på dom däckena under förvaringen.

vad mer jo jag funderar faktiskt på att eventuellt sälja den...blir troligen inte i år om jag inte får ett bra bud.

annars så blir det väl till vårkanten om jag inte behåller den då.
Lexus IS200´00 TTE Supercharged

ice
Inlägg: 290
Blev medlem: 25 sep 2009, 15:25
Ort: Tokholm

Re: IS200 Sport - TTE Supercharged

Inlägg av ice » 01 nov 2009, 15:07

Ejan skrev:...Vridet

Bild
Jag tycker' det ser ut som att du skall vänta lite med att slå till VVT:n.
IS 200 Sport -99

Ejan
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 sep 2009, 14:44
Ort: Borlänge

Re: IS200 Sport - TTE Supercharged

Inlägg av Ejan » 01 nov 2009, 21:15

jaha och hur exakt har du tänkt att jag ska kunna göra det ?? det är ju så från fabrik...precis som Hondas VTEC bilar så får man en liten dipp i kurvan precis när kamtiderna ändras...går att mappa bort men då kostar det sköna slantar och det är det inte värt att lägga på denna motor.
Lexus IS200´00 TTE Supercharged

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Inlägg: 840
Blev medlem: 17 apr 2007, 21:17
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: IS200 Sport - TTE Supercharged

Inlägg av P.Lindblom » 01 nov 2009, 21:46

Med en Camcon kan man ställa om VVTin

Bild

Ejan
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 sep 2009, 14:44
Ort: Borlänge

Re: IS200 Sport - TTE Supercharged

Inlägg av Ejan » 02 nov 2009, 11:19

Okaj det är alltså som en VFAC till Honda då med andra ord.

frågan är ju om det är värt det,,jag tror inte det..hade det varit en IS300 så möjligen,,personligen tycker jag att det är väldigt synd att IS200an fått en sån "dålig" motor som den faktiskt har.
Lexus IS200´00 TTE Supercharged

Ejan
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 sep 2009, 14:44
Ort: Borlänge

Re: IS200 Sport - TTE Supercharged

Inlägg av Ejan » 16 nov 2009, 00:33

har bestämt mig för att sälja min IS200 om jag får ett bra bud..skicka ett PM om intresse finnes

den är just nu avställd men står på fina vinterdäck så det är bara att ställa på och åka iväg :wink:

säljesannons på blocket kommer kanske mot vårkanten
Lexus IS200´00 TTE Supercharged

Ejan
Inlägg: 28
Blev medlem: 22 sep 2009, 14:44
Ort: Borlänge

Re: IS200 Sport - TTE Supercharged - säljes vid bra bud.

Inlägg av Ejan » 30 mar 2010, 17:55

Lexusen är kvar och ska snart ställas på för säsongen..besiktas ska det också göras...hoppas dom inte märker av kompressorn :roll:

lite grejer har inhandlats och annat smått i planerna

2 nya bakdäck Federal SS-595 18" 245/40 inhandlade

Blueflame cat-back avgas har beställts

M3 CSL liknande vinge är lackad och klar och skall monteras

Sen ska jag göra ett eget insugs-kit då det inte finns några färdiga att köpa till en kompressormatad vänsterstyrd IS200
Lexus IS200´00 TTE Supercharged

Skriv svar