HoBBiS IS 200

Berätta om din bil och dina projekt här!

Moderator: Styrelsen

Användarvisningsbild
hobbis
Bil: Lexus IS 200
År: 2000

Re: HoBBiS IS 200

Inlägg av hobbis » 06 jun 2012, 21:16

P.Lindblom skrev:
Jag har en TTE-front, TRD-sidokjolar och en TRD-bakkjol liggandes. Hojta till om du är intresserad av dem :)

Blev det bra med monteringssatsen?
Monteringssatsen funkade bra, det var lite bökigt att få den på plats. Det känns lite konstigt att den bara ska låsas med en pinne och inte med två, men det verkar sitta i alla fall.

Fresta mig inte med TTE-front, TRD-sidokjolar och TRD-bakkjol, farligt farligt! :-)

Användarvisningsbild
hobbis

Inlägg av hobbis » 06 jun 2012, 21:20

Nu har jag rullat med Daylines strålkastare ett tag, och jag är jättenöjd. Bilen får en helt annan look framifrån och nu känner jag att jag behöver ta tag i bakljusen också. Det ser inte längre rätt ut med klarglas bak, så nu blir det att kolla av marknaden igen.

Eftersom jag hade så svårt att hitta videos med dessa Daylines jag köpte, bestämde jag mig för att lägga upp ett par klipp på Youtube själv nu när jag monterat på dem. Kvaliteten är inte bra direkt, men det kan ändå ge en magkänsla över hur det ser ut. Vem vet, kanske fler vill shoppa dessa strålkastare nu!

Jag valde att koppla ihop angle eyes och day running lights till en och samma krets, det går även att särskilja dem om man vill välja mellan AE eller DRL.

Videorna finns på Youtube

Utomhus på distans: http://www.youtube.com/watch?v=lpE_fCQhiIQ
Utomhus - closeup: http://www.youtube.com/watch?v=st426Y1iPRM
I garage, på distans och closeup: http://www.youtube.com/watch?v=KLVaPPKBOlQ&feature=plcp

Användarvisningsbild
hobbis

Inlägg av hobbis » 24 nov 2012, 00:34

Häromdagen besökte "Blackie" bilprovningen.
Jag bytte dock aldrig tillbaka till originalstålkastarna så jag var medveten om risken att den skulle bli underkänd.

Men, så blev inte fallet. Den gick igenom med blankt papper! Underbart :-)
Bilen har nu snart rullat 15500 mil och har aldrig svikit mig. Visst, skavanker finns. Rostmärken på taket ovanför vindrutan till exempel och repor och bucklor från dörruppslag... men den ger ett gott intryck.

Det som är på gång nu:

- Jag har köpt loss Jay Russels mittarmstöd och bakre vindavvisare (tyvärr hade en av hans främre gått sönder så jag får köpa nya såna). Dessa ska monteras på så snart jag får hem sakerna.
- Jag tittar på andra bakljus. Lexus-stylen må hända var väldigt snygga på sin tid, men jag vill ha något annat där bak. Troligen LED, kanske de som finns på Bluepower
- Huven är ganska rejält blästrad. Jag är bra sugen på att köpa en kolfiberhuv från Bluepower, men jag vill investera i personlig nummerplåt också, så jag får bestämma vad som är "viktigast" först ;-)
- Jag ska definitivt investera i nya skyltbelysningslampor och lamphus. De jag har är slitna och spruckna. Jag har stoppat in LED-lampor idag men det är nog dags att byta ut allt nu.
- Byte av fjädring och lite sänkning finns också på listan, fast det kommer lite längre fram.

Bild

Användarvisningsbild
hobbis

Inlägg av hobbis » 01 dec 2012, 19:08

Idag fick Blackie ett mittarmstöd monterat.

Eloge till Jay Russell som hade ett och dessutom beställde grejerna från Toyota som behövdes för att montera det. Prydligt packat och levererat med Schenker :-)

Lite störande dock att det finns ett litet fyrkantigt hål på ena sidan i lådan under själva armstödet nu, måste fixa nån lösning för det så inget ramlar ner där.

Det kan se lite kaotiskt ut när man demonterar mittkonsollen :-)

Bild

jay_russell
Bil: is200 turbo
År: 2004

Inlägg av jay_russell » 01 dec 2012, 21:43

need a picture of it fitted :)

Användarvisningsbild
hobbis

Inlägg av hobbis » 01 dec 2012, 21:46

Will fix tomorrow :-)

Användarvisningsbild
hobbis

Inlägg av hobbis » 02 dec 2012, 14:22

Här kommer fler bilder på armstödet som jag monterade in i "Blackie"

Bild
Bild
Bild

jay_russell
Bil: is200 turbo
År: 2004

Inlägg av jay_russell » 02 dec 2012, 22:31

looks good. i think the dents in the cover will come out after a while. when i threw it in the cuboard i did not put it flat and it was resting on something hence the dends. but you have a cover in leather to replace it if you want

Användarvisningsbild
hobbis

Inlägg av hobbis » 02 jan 2013, 21:12

Nu har jag beställt nya bakljus till min bil. Originalen känns lite "out of date" så nu fick det bli en beställning på http://www.bluepower.se

Jag valde denna modell

Bild
Bild

Ser fram emot att få hem dem :-)

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 07 jan 2013, 15:25

hobbis skrev:Nu har jag beställt nya bakljus till min bil. Originalen känns lite "out of date" så nu fick det bli en beställning på http://www.bluepower.se
Den varianten är min favorit, jag hade sådana ett tag. Hojta till om du blir förvirrad av den lilla (men förvånansvärt tunga) svarta lådan som hänger bakom respektive lyse, så ska jag lägga upp några bilder som visar hur jag monterade dem. Eventuellt blir det även så att din handbromslampa kommer börja lysa när du bromsar. I så fall har jag en enkel lösning för detta också :)

Användarvisningsbild
hobbis

Inlägg av hobbis » 07 jan 2013, 15:37

P.Lindblom skrev: Den varianten är min favorit, jag hade sådana ett tag. Hojta till om du blir förvirrad av den lilla (men förvånansvärt tunga) svarta lådan som hänger bakom respektive lyse, så ska jag lägga upp några bilder som visar hur jag monterade dem. Eventuellt blir det även så att din handbromslampa kommer börja lysa när du bromsar. I så fall har jag en enkel lösning för detta också :)
Du får gärna lägga upp detta i förebyggande syfte :-) Om något kan gå fel, så går det definitivt fel när jag försöker ;-) Tack!

flood
Bil: lexus is200 sportcross
År: 1993

Inlägg av flood » 21 jan 2013, 20:20

Avis! Vill också ha ett armstöd. Förstår inte varför det inte monterades original.. (tillval?)
Riktigt fin bil!

Användarvisningsbild
hobbis

Inlägg av hobbis » 21 jan 2013, 20:48

flood skrev:Avis! Vill också ha ett armstöd. Förstår inte varför det inte monterades original.. (tillval?)
Riktigt fin bil!
Tack Flood :-)
Ja det är konstigt att armstöden inte följde med som standard. Jag ångrar inte en sekund att jag monterade in den. Det kändes så självklart när det var på plats.
Du verkar själv ha en riktigt fin bil Flood! :-) Välkommen!!

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 22 jan 2013, 20:29

hobbis skrev:
P.Lindblom skrev: Du får gärna lägga upp detta i förebyggande syfte :-) Om något kan gå fel, så går det definitivt fel när jag försöker ;-) Tack!
Absolut! :)

Det jag gjorde var att lossa panelen bakom lyset, i skuffen.
Bild

Bakom denna placerade jag "kopplingsdosan" som hänger ihop med det nya lyset.
Bild

Jag gjorde ett nytt hål i gummigenomföringen och tryckte igenom alla kablar från dosan.
Bild

Sedan är det klart!
Bild

Som jag nämnde kommer det troligtvis bli så att handbromslampan tänds när du bromsar första gången med dina nya baklysen, varje gång du startat bilen. Detta löses lämpligast genom att inaktivera sensorn som känner av om dina baklysen är hela eller inte. Jag har redan skrivit ihop en guide som visar hur man gör detta, så jag kopierar bara texten och bilderna därifrån.

When I had my last set of LED tail lights the lamp failure light always came on when I braked the first time after starting the car. One way of dealing with this problem is to use load resistors, but that's far from optimal. Not only do they eliminate the energy saving advantages of LEDs, but they also generate quite a lot of heat behind the trim in the trunk.

An easier way of doing it is by simply disabling the lamp failure sensor. Here's how.

First you want to expose the wires and connectors behind the trim on the left hand side of your trunk. Do that by removing at least these three clips.
Bild

Also remove this one
Bild

For the sake of this DIY I removed the trim completely. You don't have to do that.
Bild

Unclip these two pins
Bild

The lamp failure sensor is hidden behind the steel panel.
Bild

This is what it looks like. You don't need to disconnect it.
Bild

When you've cut either one or both wires just refit everything and you're all set.
Bild

Säg till om det uppstår några frågetecken. Vill du enkelt kunna återställa sensorn någon gång framöver kan du pilla ut stiften ur kontakten i stället för att kapa kablarna. Annars går det även bra att löda ihop kablarna igen.

Användarvisningsbild
hobbis

Inlägg av hobbis » 22 jan 2013, 20:43

Oj! En mycket bra guide. Du har nog sparat många websurfartimmar för mig. Tack!!!!!

Jag väntar fortfarande tålmodigt på bakljusen, fick besked från Bluepower att det skulle dröja tre veckor, så det borde vara dags snart :-)

Tack igen!! :lol: :lol: :lol:

Skriv svar