Connys IS200

Berätta om din bil och dina projekt här!

Moderator: Styrelsen

ACobra
Bil: Lexus IS300 *Såld*
År: 2003

Connys IS200

Inlägg av ACobra » 23 feb 2012, 12:31

Här är min lilla bil :)

Ägt den sedan slutet på november förra året har varit helnöjd med bilen sedan jag köpte den
visst det är eller ja var ingen raket men lagomt att ta sej fram med på roliga turer på slingrande
vägar ;) Men som vanligt så börjar det spåra ur efter en liten stund när man harlite för mycket fritid framför datorn ;)

Så en dag när jag som vanligt satt å surfade på intarnet så hittade jag något skoj.
En sväng ner till götet å hälsade på jay_russel så kom jag hem med en vinge å ett TTE Komp. kit
Som nu bor under min huv :twisted:
Var inte så lätt som man kan tro när man ser guiden men det passar perfekt när man väl fått ihop det.
och skillnaden, Ja den är helt klart märkbar ;)
Ett tack till Jay_russel för en smidig affär och ett Tack till P.Lindblom för hjälpen med installations guiden och mina
mer eller mindre dumma frågor ;)

Sedan har jag lite mer planer på bilen som en liten sänkning och "skyline look" på bakljusen fast det blir nog när våren har närmat sej lite mer.
Och här kommer lite bilder på det hela :)
Har dock inte några bilder från den färdiga monteringen än men det kommer
Bilagor
IMAG0155.jpg
Lite andra delar
IMAG0155.jpg (136.97 KiB) Visad 6258 gånger
IMAG0153.jpg
Kompressorn
IMAG0153.jpg (127.85 KiB) Visad 6258 gånger
IMAG0049mindre.jpg
IMAG0049mindre.jpg (215.14 KiB) Visad 6258 gånger
IMAG0054mindre.jpg
IMAG0054mindre.jpg (227.68 KiB) Visad 6258 gånger

Användarvisningsbild
Durandal
Bil: IS200 Sport
År: 2000
Kontakt:

Re: Connys IS200

Inlägg av Durandal » 23 feb 2012, 13:25

Fin bil, helt klart. Måste vara bra trevligt med lite mer pulver under huven!

Är bilderna tagna före eller efter installationen av kompressor och vinge? Vilken vinge blev det, TTE:s original?
Wrath no more.

ACobra

Inlägg av ACobra » 23 feb 2012, 19:24

Tackar :-)
Ja vart som en helt annan bil, blir nog riktigt kul till sommaren ;-)

Bilderna är tagna innan montage av kompressorn och vingen är inte
Monterad än då den ska lackas i bilens färg.

Ska ta lite nya bilder när vädret är lite mer tvätta bilen vänligt ;-)

Vingens ursprung kommer jag inte ihåg för tillfället men det är ingen "läpp"
Utan en låg vinge dock så Blir det en liten modefiering av den innan lackning bara

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus CT 200h Executive
År: 2012
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 23 feb 2012, 21:41

Kul med en till överladdad IS200 på forumet. Hojta bara till om du har några frågor eller funderingar, jag delar gärna med mig av vad jag lärt mig av min bil :)

Var det möjligtvis en JDL-vinge du köpte av Jason? Jag vill minnas att han hade en sådan över:
Bild

ACobra

Inlägg av ACobra » 24 feb 2012, 01:21

Är kul att köra överladdat :P
Vingen ser liknande ut men är inte ett mellanrum mellan bakluckan och själva vingen.

Nu är även den lilla svarta lådan monterad och drog säkringarna förut innan jag for till jobbet, var inte riktigt lika smidigt att ta sej dit som den går nu fått motorlampa 1 gång (är mer än när jag körde utan lådan) så det första imorgon blir att kolla så lödningarna inte har släppt om inte så är det ut å åka en sväng å se om den bara behöver ställa rätt sej..... Andra förslag att kolla välkomnas tacksamt :)

Sen ska jag försöka se om ja kan få ett prisförslag på lackering av vingen då jag inte har tid att lackera den själv för tillfället

ACobra

Inlägg av ACobra » 24 feb 2012, 13:27

hittade en dålig lödning antar att det var felet :) då den gick mycket bättre på en gång när jag provstartade den :)

ice

Inlägg av ice » 24 feb 2012, 13:59

ACobra skrev:Här är min lilla bil :)...
Köpte du den i Tokholm (jag tycker att jag känner igen reg.numret)?
IS 200 Sport -99

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 24 feb 2012, 14:22

ACobra skrev:hittade en dålig lödning antar att det var felet :) då den gick mycket bättre på en gång när jag provstartade den :)
Härligt att höra! Min black box ska det då inte vara något fel på :) Om ett par veckor ska jag få effektsiffror från en bil med min senaste variant som är något vässad. Visar det sig att man får ut några extra hästar ur den kan jag enkelt kalibrera om din till samma värden om du vill det.

ACobra

Inlägg av ACobra » 24 feb 2012, 14:56

Köpte du den i Tokholm (jag tycker att jag känner igen reg.numret)?
Nee köpte den i örebro men är mycket möjligt den har rullat där i trakten :P

Härligt att höra! Min black box ska det då inte vara något fel på :) Om ett par veckor ska jag få effektsiffror från en bil med min senaste variant som är något vässad. Visar det sig att man får ut några extra hästar ur den kan jag enkelt kalibrera om din till samma värden om du vill det.
haha nej de hoppas jag inte det är något fel på den :P Ja det skulle vara Trevligt med några till kusar :)

Nu blir det iväg till den lokala stajling firman ;) om de har öppet å jag hittar dit haha

ACobra

Inlägg av ACobra » 25 feb 2012, 21:28

Idag ingen bra dag......

Första bakslaget för bilen
När jag var på väg hem förut så började det väsnas något fruktansvärt under huven
började med ett fjäderliknande plooiing med ett fjuuiit (ungefär som en ballong) avslut som lät som en läcka på någon silikon slang
sedan började det leva rövare under huven som att kompressorn vägrade sluta ladda så jag svängde in på en närliggande
p-ficka och stängde av och öppnade huven där såg jag att en slangklämma hade släppt så antar att det var det ljudet som lät först.
Så testade att starta igen efter att jag skruvat dit en ny klämma men det lät fortfarande bra mycket mer än vanligt så jag stängde av direkt och tog bort remmen och testade igen, Nu lät detsom vanligt igen så jag åkte hem utan remmen påsatt.

Väl hemma så kollade jag runt lite hittade lite saker som hade lagt sej så de låg emot rörsystemet och skramlade så fixade undan de fästena och kontakterna, För säkerhets skull så
plockade jag bort kompressorn för att kontrollera så det inte är något trasigt, kände inget när jag snurra för hand på den imorgon så
ska jag ta mej en närmre titt på den.

Ljudet är förövrigt ett väldans rassel rassel ljud som uppstod så hoppas det var fästena och kontakterna var ett par i metall som hade snurrat sej och hamnat mot röret till intercoolern (egentillverkat för några kontakter )

Så saker som kan vara bra att kolla på i kompressorn tar jag gärna emot förslag på :)

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 26 feb 2012, 00:00

Kompressorn är en ganska simpel konstruktion i sig, så jag har svårt att tänka mig att något inuti den har gått sönder och rasslar omkring. När allt sitter på plats igen, kontrollera att alla tryckslangar är täta och att bypass-ventilen gör det den ska. Väsnas det fortfarande kan du prova att bara lyfta av remmen från kompressorn och se om det fortsätter. Jag har hört talas om folk som har smält förkattarna i grenrören vid rejält hård körning, men jag har ingen koll på hur sådant låter.

ACobra

Inlägg av ACobra » 26 feb 2012, 09:25

Det känns tryggt att chansen är liten att den har pajat :)
Dock så är den bort monterad nu och har inget konstigt rassel

Ska byta olja i den och göra montera den igen hoppas på att det var en ren tillfällighet att det började rassla

kan säga att oljenivån var nog ganska exakt vad som tillverkarna tyckte det skulle vara i knappt det ser det ut som när
man jämför mot det jag mätte upp till att det skulle vara i en annan flaska

Önska mej lycka till för nu åker kompressorn in under huven igen :)

ACobra

Inlägg av ACobra » 26 feb 2012, 10:53

Hittade oväsen källan har en spännrulle som inte vill snurra
Då är frågan vart hittar jag en sådan ?

Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av P.Lindblom » 26 feb 2012, 15:56

ACobra skrev:Hittade oväsen källan har en spännrulle som inte vill snurra
Då är frågan vart hittar jag en sådan ?
Vilken av spännrullarna handlar det om? Är det den som sitter på fästet för kompressorn?

ACobra

Inlägg av ACobra » 26 feb 2012, 16:19

Japp spännrullen till kompressorns rem det tystnade när jag tog bort den och satte dit en kortare rem för att testa utan spännaren...... Kan de vara så att jag drar åt spännaren för hårt så den fastnar och itne vill snurra runt?

Skriv svar