IS300 SX, Dailydriver+

Berätta om din bil och dina projekt här!

Moderator: Styrelsen

pierrew
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 aug 2013, 19:26
Bil: IS300 SportCross
År: 2002

IS300 SX, Dailydriver+

Inlägg av pierrew » 13 apr 2014, 16:21

Lite om mig först, född 1985, bor på landsbygden, jobbade med Toyota/Lexus mellan 2004 och 2009, jobbar idag som reparatör på ett av västsveriges största sågverk,
köpte förra året i Augusti min första bil som inte är en Volvo. :D

En IS300 Sportcross med 19500mil på mätarn, importerad från Tyskland 2012, dock ej körd nån lång sträcka utan bara gått till och från bes i princip då ägarn flyttade till Norge,
lite små skavanker här och där, hela bilen verkar omlackad i omgångar pga olika skador.
Men i övrigt rak i karossen osv :wink:


Så här såg hon ut när jag hade hämtat hem henne. (jo alla killars bilar är tjejer vet ni väl) :wink:
Storservice med kamrem osv gjordes ganska omgående efter köpet, då upptäcktes att luftburken var lagad med spackel på insidan, inte kul att få in i motorn :roll:
Fort som attans inhandlades ett shortram intake från USA och monterades. :wink:
Bild
Bild
Bild

Dom fula DRL lamporna togs bort, och strålkastarna byttes mot ett par Eagle Eyes med svarta insatser pga originalen hade brända reflektorer.
Gulfilm på dimljusen blev det i samma veva. Efter ett tag byttes D2R lamporna mot diton på 3000k, alltså gula, satte även i Nokya hyper yellow W5W i p-ljuset :wink:
Bild

Sen kom hösten och det började bli mörkt tidigt som vanligt, hade redan monterat 55w xenon i originalhelljuset men eftersom jag tidigare alltid haft nån skruttig gammal Volvo över vintern med
extraljus på så vart man ju lite bortskämd med ljus.
Så varför inte göra en "rally winter edition" av 300an :wink:
Byggde ett fäste av 10mm järn och monterade mina Bosch bigknick med 3x70w och 2x35w xenon.
Bild
Bild
Bild

Sen kom vintern närmare och vinterhjul skulle på, fick med dubbade däck på Hyundai fälgar som förra ägarn aldrig haft monterade på bilen, så det blev spännande o se om dom passa.
"Lackade" dom vita med Plasti-dip, satte även dit röda TRD klistermärken på fälgarna :wink:
Bild

Men mycket vill ha mer som man brukar säga, så det inhandlades 5st NBB 225 halogen som konverterades med 100w xenon och monterades istället,
lite fräshare än dom gamla knickarna som hängt med på olika bilar sedan 2005.
Bild

Nu är det ju så himla tråkigt att 300an har både TRC och VSC som standard, enbart TRC som går att stänga av med knappen.
Men internet är ju fullt av tips så jag monterade helt enkelt in en knapp som bryter strömmen till VSC:ns säkring, på så vis blir det avstängt men med bibehållen ABS.
VSC:n blir åter aktiverad nästa gång bilen startas.
Synd bara att det inte finns diffbroms i mitt exemplar, men det funkar rätt bra att åka brett ändå, lite skillnad på en modern delad bakaxel mot en gammal stel på en Volvo :wink:

Under vintern byttes blinkersrelä så jag kunde byta ut alla blinkerslampor till LED utan att få hysteriskt blink.
Bonus med detta relä var lite extra funktioner så som "autobahn" blink, dvs ett tryck och du får 3-6 blink beroende på hur du programmerar reläet,
detta kan man göra själv via olika kommandon med spaken när bilen är avstängd.
Alla lampor inne i bilen har bytts ut mot LED, och strålkastarna har jag bytt ut mot Toyota original, var alldeles för kass ljus i USA strålkastarna, köpte till årsmodell 2005 som har lite mörkare krom än de tidigare versionerna.
Dimbakljusen i koffertluckan fick sig en modifiering dom också, lamphållare till USA modellen inhandlades på Toyota och 5/21w lampor att sätta i, dom filades till för att passa E-spec dimljusen, 5wattarna kopplades in på skyltbelysningen och 21wattarna kopplades på koffertluckans bromsljus.

Nu är våren snart här så min PAWG (Phat Ass WaGon) :wink: har belönats med nya hjul och en beg Altezza RS200 grill från Japan då hon skött sig så fint i vinter.
Så i nuläget ser hon ut som så här, Coilovers får nog bli nästa då det finns plats att sänka mer :wink:
Nån gammal ägare i Tyskland har valsat skärmkanter och gjort om innerskärmarna nämligen, det satt 8x18 et38 225/40 runtom, jag har nu monterat 8x18 et40 fram med 225/40 och 9x18 et40 och 3mm spacers med 235/40 bak :D

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Framtidsplaner i nuläget är kanske ett CXracing turbokit, kommer dock vänta till Tokensolutions har klart med mappning osv till detta kittet, så de blir väl kanske nästa år nån gång :wink:
F.d Toyotamek.

Swingminx
Inlägg: 68
Blev medlem: 03 okt 2012, 12:46
Bil: Lexus LS430
År: 2004

Re: IS300 SX, Dailydriver+

Inlägg av Swingminx » 13 apr 2014, 21:52

Riktigt goo bil! Gillar verkligen stuket på den :)

pierrew
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 aug 2013, 19:26
Bil: IS300 SportCross
År: 2002

Re: IS300 SX, Dailydriver+

Inlägg av pierrew » 15 apr 2014, 13:57

Swingminx skrev:Riktigt goo bil! Gillar verkligen stuket på den :)
Tack, jag gillar denna bilen som fasen :D
Det går att sänka den mer, så håller på o försöker komma fram till vilka Coilovers jag ska köpa.
F.d Toyotamek.

pierrew
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 aug 2013, 19:26
Bil: IS300 SportCross
År: 2002

Re: IS300 SX, Dailydriver+

Inlägg av pierrew » 07 maj 2014, 22:03

Har byggt lite ljud, mer isolering behövs i kofferten, blir ett kommande projekt :wink:

Bild
Bild
F.d Toyotamek.

Användarvisningsbild
Durandal
Inlägg: 120
Blev medlem: 27 sep 2011, 16:45
Bil: IS200 Sport
År: 2000
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: IS300 SX, Dailydriver+

Inlägg av Durandal » 08 maj 2014, 08:49

pierrew skrev:Har byggt lite ljud, mer isolering behövs i kofferten, blir ett kommande projekt :wink:

Bild
Bild
Bilderna verkar inte fungera? :(
Wrath no more.

pierrew
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 aug 2013, 19:26
Bil: IS300 SportCross
År: 2002

Re: IS300 SX, Dailydriver+

Inlägg av pierrew » 09 maj 2014, 18:16

Märkligt, jag ser ju bilderna, till och med i din citering.
F.d Toyotamek.

maverick
Inlägg: 138
Blev medlem: 03 aug 2013, 13:46
Bil: IS300h Executive
År: 2014

Re: IS300 SX, Dailydriver+

Inlägg av maverick » 10 maj 2014, 20:52

Jag ser de också. Måste vara fel på någon inställning för Durandal.
Johan "Maverick" Sällman
_______________________________
2014 Lexus IS 300h Executive "Alexis"

pierrew
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 aug 2013, 19:26
Bil: IS300 SportCross
År: 2002

Re: IS300 SX, Dailydriver+

Inlägg av pierrew » 30 aug 2014, 08:35

Senaste köpet, skivor och Ok från MK4.
Lite renovering, ny färg, klistermärken och klarlack på dessa så.... :D

Bild
F.d Toyotamek.

pierrew
Inlägg: 33
Blev medlem: 04 aug 2013, 19:26
Bil: IS300 SportCross
År: 2002

Re: IS300 SX, Dailydriver+

Inlägg av pierrew » 08 sep 2014, 14:51

Har nu monterat Oken och skivorna, rätt lätt operation för den händige med rätt verktyg :wink:
Egentligen passar inte Suprans Ok rakt på IS:en, därför finns det adaptrar att köpa, men jag har ju alla maskiner som behövs på jobbet så jag gjorde helt enkelt en adapter på prov.
Dock gav jag upp tanken på de då det i mitt tycke blir för lite gods kvar till att gänga i, sen läste jag även att flera haft problem på olika sätt med dessa adapters.

Så här ser dom ut som finns att köpa, jag gjorde dock utan splines.
Bild

Men jag slipade istället upp nedre hålet som synes i bilden nedan, den delen i hjulupphängningen används även till större Lexusmodeller och då dessa har samma bultdelning på Oket som Supran så fanns det material nog att slipa :wink:

Bild
Bild
F.d Toyotamek.

Skriv svar