Urladdat batteri

CT 200h

Moderator: Styrelsen

sbjn
Bil: Lexus CT200h
År: 2011

Urladdat batteri

Inlägg av sbjn »

Min Lexus CT200h av årsmodell 2011 hade laddat ur på grund av att man hade glömt stänga av lyset för sminkspegeln i solskyddet. Iofs konstigt att bilen inte har skydd mot total urladdning vid glömda lysen, men det verkar ha varit orsaken. En annan undran är varför det får vara så att alla dörrar är låsta vid tomt batteri, så endast förardörren kan öppnas UTIFRÅN med mekanisk nyckel. Tänk om man kraschar med bilen så att elen faller bort och dörrarna är låsta? Om brand bryter ut vore detta förfärligt. Men något sådant var inte fallet här, lyckligtvis.
Det var en person som lånat bilen som råkade ut för detta och denne anslöt batteri från en annan bil för att få igång Lexusen. Men det hjälpte inte och allt var fortfarande dött. Vi blev tvungna att bärga bilen till verkstad för felsökning och reparation. Det visade sig att huvudsäkringen om 120A + ett antal mindre säkringar hade gått. Reparationen blev svindyr eftersom huvudsäkringen sitter illa till och Lexus/Bilia tillämpar en timtaxa som ligger i nivå med tandläkares timpenning :( . Reparatören trodde att man anslutit det externa batteriet med fel polaritet till kontaktdonen i motorrummet (i säkringsdosan). Den som hade gjort inkopplingen hävdade att han inte gjort fel, så där står ord mot ord.
Vid ett senare tillfälle hade jag själv lämnat kupébelysningen på så att bilen återigen blev urladdad. Nu vågade jag inte ansluta externt battari, utan tog det via batteriladdare. Strömstyrkan gick upp till maximum för laddaren under flera timmar, men efter ett antal timmars laddande var batteriet uppladdat och bilen gick igång.
Nu undrar jag om någon annan råkat ut för motsvarande problem och om någon vet om det blir strömrusning via polerna i motorrummet vid laddning av tomt batteri?