Finns det några CT 200h ägare här ?

CT 200h

Moderator: Styrelsen

Användarvisningsbild
UpSideDown
Bil: IS250 F-sport
År: 2012

Re: Finns det några CT 200h ägare här ?

Inlägg av UpSideDown »

@larfor

Siffrorna stämmer bra.

Bild
1G-FE

Inlägg av 1G-FE »

onne1951 skrev:Har precis köpt en CT 200h, den drog 0,47/mil mellan Västerås och Östersund, ca 55 mil, är det normalt?
Ja, det är väl ganska exakt vad jag fått med min bil på svenska motorvägar/ landsvägar.

Vad gäller just motorväg så har jag kört ca 1000 Europamil sen bilen var ny, har stuckit ner genom Europa med full last 2 ggr och hamnat på ca 5,8-6,0. Då har jag kört runt 130-150 på motorväg, vilket står för 80 % av körsträckan dessa resor, och "normalt" på andra vägar. Jag har upplevt att sportläget är det absolut bästa för körning under tuffare förhållande. Batteriernas vridmoment hjälper väldigt mycket vid körning i bergsområden. När man kör jämn hastighet 140 km/h mätarfart ligger varven på ca 2900 rpm.En annan intressant sak är att motorn adapterar sig väldigt mycket efter körstilen, och resulterade i batteriet knappt användes alls när man kom i stan igen, då låg förbrukningen kvar på runt 0,6 hur man än gjorde, men sjönk med milen så att säga.

Toppfarten borde stämma rätt väl också, jag fick 178 km/h GPS hastighet med 3 vuxna personer i bilen , 2/3 fällt baksäte och väskor över hela övriga lastytan upp till taket. Mätaren visade då ca 185-187 nått. Så tom bil med 1 person borde utan problem tangera verkliga 180 km/h.

Personligen ser jag inga problem alls med att använda hybrid på motorväg/landsväg. Så länge man inte överstiger 110-120 är förbrukningen marginellt högre än i stad, det är ju även vad Lexus anger i sin spec, blandad, stad och landsväg är lika. Det stämmer med verkligheten. Att diesel eller ren bensin skulle dominera där ställer jag mig mycket frågande till, det finns inget som stödjer det är jag jämför CT:n med vänners TDI:are och BMW:s. Skillnaden skulle då vara kraftreserven hos dessa, där finns det mer att hämta såklart. Men så länge man kör "lagligt" är hybrid utan tvekan överlägset totalt sett.
Tidigare:
IS 200- 00
IS 250- 07
Nuvarande:
CT 200h- 12
maverick
Bil: IS300h Executive
År: 2014

Inlägg av maverick »

1G-FE skrev:
onne1951 skrev:Har precis köpt en CT 200h, den drog 0,47/mil mellan Västerås och Östersund, ca 55 mil, är det normalt?
Ja, det är väl ganska exakt vad jag fått med min bil på svenska motorvägar/ landsvägar.

Vad gäller just motorväg så har jag kört ca 1000 Europamil sen bilen var ny, har stuckit ner genom Europa med full last 2 ggr och hamnat på ca 5,8-6,0. Då har jag kört runt 130-150 på motorväg, vilket står för 80 % av körsträckan dessa resor, och "normalt" på andra vägar. Jag har upplevt att sportläget är det absolut bästa för körning under tuffare förhållande. Batteriernas vridmoment hjälper väldigt mycket vid körning i bergsområden. När man kör jämn hastighet 140 km/h mätarfart ligger varven på ca 2900 rpm.En annan intressant sak är att motorn adapterar sig väldigt mycket efter körstilen, och resulterade i batteriet knappt användes alls när man kom i stan igen, då låg förbrukningen kvar på runt 0,6 hur man än gjorde, men sjönk med milen så att säga.

Toppfarten borde stämma rätt väl också, jag fick 178 km/h GPS hastighet med 3 vuxna personer i bilen , 2/3 fällt baksäte och väskor över hela övriga lastytan upp till taket. Mätaren visade då ca 185-187 nått. Så tom bil med 1 person borde utan problem tangera verkliga 180 km/h.

Personligen ser jag inga problem alls med att använda hybrid på motorväg/landsväg. Så länge man inte överstiger 110-120 är förbrukningen marginellt högre än i stad, det är ju även vad Lexus anger i sin spec, blandad, stad och landsväg är lika. Det stämmer med verkligheten. Att diesel eller ren bensin skulle dominera där ställer jag mig mycket frågande till, det finns inget som stödjer det är jag jämför CT:n med vänners TDI:are och BMW:s. Skillnaden skulle då vara kraftreserven hos dessa, där finns det mer att hämta såklart. Men så länge man kör "lagligt" är hybrid utan tvekan överlägset totalt sett.
Visst blir förbrukningen på landsväg jämförbar med stadstrafik, men båda värdena är en bra bit över specificerat. Det är det jag menar med att motorväg är värst för en hybrid. CT ska ju ligga på 0,41l/mil blandad körning (alla utom grundversionen). Dina 0,6 är ju 50% över specificerat.
Johan "Maverick" Sällman

Inlägg av 1G-FE »

maverick skrev: Visst blir förbrukningen på landsväg jämförbar med stadstrafik, men båda värdena är en bra bit över specificerat. Det är det jag menar med att motorväg är värst för en hybrid. CT ska ju ligga på 0,41l/mil blandad körning (alla utom grundversionen). Dina 0,6 är ju 50% över specificerat.
Tror ju att det finns ett ganska bra skäl till att EU cykeln ska göras om till 2015-16. Men 130-150 med full last på motorväg ingår inte i någon specifikation, lika lite som om du skulle beskriva en bils landsvägsförbrukning utifrån en 2 tons båt på släp. Det är körförhållanden som med rätta går utanför alla former av testcyker, i synnerhet då mina hastigheter inte ens är lagliga/på gränsen till olagliga i en överlägsen majoritet av världens länder, utom just Tyskland då. Någonstans måste man dra en rimlig gräns när man diskuterar verklig förbrukning med hänsyn till angiven. Alternativet är ju att man anger ett maxvärde , typ där Schumacher kör den runt ringen på varvspärren några ggr, men det blir liksom lite "larvigt" att ha sådana referenser. :lol: :wink:
Tidigare:
IS 200- 00
IS 250- 07
Nuvarande:
CT 200h- 12
maverick
Bil: IS300h Executive
År: 2014

Inlägg av maverick »

Ja, det är klart 150km/h med maxlast kostar. Vad drar den i normal körning för dig?
Johan "Maverick" Sällman

Inlägg av 1G-FE »

maverick skrev:Ja, det är klart 150km/h med maxlast kostar. Vad drar den i normal körning för dig?
Cirka 4,6-4,8 om jag kör sommartid. Kan tillägga att jag alltid haft högsta angivna däcktryck oavsett last. Dock så verkar hybridsystemet väldigt känsligt för kyla. Går det under -5 eller så stiger förbrukningen markant, speciellt i stad, kan lätt gå över 5,5. Om det beror på att motorn förlorar värme för att den står stilla, så att den måste starta hela tiden, eller om det är att batteriet laddas ut av kylan vet jag inte. Men motorn går definitivt mer än dubbelt så ofta vintertid jämfört med vår/sommar, om man då jämför samma sträcka och resväg . På motorväg minskar skillnaden mellan sommar/vinter , sannolikt för att allt hålls varmt och laddat under färd så att säga.

Så om det är något man definitivt borde se över i fortsättningen.
Tidigare:
IS 200- 00
IS 250- 07
Nuvarande:
CT 200h- 12
Användarvisningsbild
UpSideDown

Inlägg av UpSideDown »

Otroligt att du kan få ner förbrukningen till 4,6 - 4,8 under din daglig körning. Kör du på tomma vägar utan AC och radio på? :D Har en CT som lånebil i ett par veckor nu och bästa försöket för mig är 5.0 och de varades inte mer än några minuter, då jag i princip frihjulade ett tag på motorvägen. När jag kom ikapp trafiken steg det till 5,5. Om jag inte anstränger mig att få ner förbrukningen ligger siffrorna mellan 5,5 och 6,5.
1G-FE

Inlägg av 1G-FE »

UpSideDown skrev:När jag kom ikapp trafiken steg det till 5,5. Om jag inte anstränger mig att få ner förbrukningen ligger siffrorna mellan 5,5 och 6,5.
Det lät högt . De flesta taxiägare jag talat med som kör Prius i Stockholm ( samma motor ) ligger på 5,2-5,5 fördelat på ett års körning, och dom brukar väl inte vara kända för att köra lugnt på ensliga vägar i Norrland. Fast Prius kanske drar mindre ? Kan ju säga att jag hade krävt en översyn av den bilen om den var i min ägo, det är helt oacceptabelt under "vanliga" förhållanden. Då kan man ju lika gärna köra en ren bensinare med likande effekt, inköpspriset på en sån lär ju ligga minst 30-40 kkr lägre.
Tidigare:
IS 200- 00
IS 250- 07
Nuvarande:
CT 200h- 12
Användarvisningsbild
UpSideDown

Inlägg av UpSideDown »

Den är likadant på de andra CT jag har kört (har kört rätt många nu). Dvs förbrukningen ligger mellan 5,5 och 6.5 vid normalt körning.
1G-FE

Inlägg av 1G-FE »

Ska nolla min färddator helt nästa gång jag sticker iväg någonstans mer än "runt hörnet" så att säga, så får man ju fram både snitthastighet och förbrukning under en dags körning och växla mellan normal och sportläge, vilket jag brukar göra beroende på hastighet och vägtyp. Givetvis med AC och allt annat påslaget, har nog aldrig slagit av den ens. Hamnar jag över 6,0 blir jag förvånad, men det är lite kallare nu så vi får se.
Tidigare:
IS 200- 00
IS 250- 07
Nuvarande:
CT 200h- 12
Användarvisningsbild
UpSideDown

Inlägg av UpSideDown »

Tycker att de borde höja siffrorna för blandad förbrukning till 0,5l/mil. Allt under det är inte realistiskt.
Skriv svar