Köpt min första Lexus - tystare däck?

CT 200h

Moderator: Styrelsen

Walhak
Bil: Ct 200h
År: 2012

Köpt min första Lexus - tystare däck?

Inlägg av Walhak »

Hej alla!
Köpte min första Lexus (2012, 5900 mil) igår och hittade till min glädje ett svenskt Lexus-forum :D
Jag är jättenöjd med bilen än så länge. Körde den från S-holm till Östersund när den köptes och har nu hunnit några
mil till. Stolarna är verkligen fantastiska under långkörning och prestandan känns inte så jädra dålig som många motorjournalister verkar tycka. Blir en perfekt stadsbil, tror jag.
Det är bara en sak som stör mig egentligen, jag tycker att det är alldeles för mycket buller från däcken (Bridgestone Turanza ER33, 205/55/16) så när det är dags för byte vill jag testa ett annat fabrikat/modell.
Vilka sommardäck använder ni och är det någon på forumet som hittat några riktigt tysta modeller?

Här kommer den obligatoriska bilden:
Bild
Swingminx
Bil: Lexus LS430
År: 2004

Re: Köpt min första Lexus - tystare däck?

Inlägg av Swingminx »

Fin bil!
Angående tysta däck rekommenderar jag att kolla teknikens värld eller annan biltidnings däcktest.
Bild

Tapatalk/Iphone
affrigura
Bil: lexus is 300h
År: 2014

Inlägg av affrigura »

Det verkar som goodyear är bäst lämplig för en hybridbil tyst ock rullar lätt tycker jag!!
mvh alex
Walhak

Inlägg av Walhak »

Tack tack! :-)
Goodyear EfficientGrip hade jag redan funderat på.
Får nog bli såna då. (Y)
1G-FE

Inlägg av 1G-FE »

Jag kör samma bil med samma däck. Behövs inte bytas än, men jag kollar mycket åt Nokia. Nog för att dom är mest kända för vinterhjul, men som det står i beskrivningen från hemsidan

"Ett sommardäck för bilförare som vill njuta av effektiv körning på grova och spåriga nordiska vägar. Exakt och tyst toppdäck är övertygande även vid extrema situationer "

Vet inte hur dessa står sig i tester i övrigt ,men det enda jag tror biter på något på nordiska vägar är något som är utvecklat här. Precis som i fallet med vinterhjul.

http://www.nokiantyres.se/dack/personbilar/sommardack/
Tidigare:
IS 200- 00
IS 250- 07
Nuvarande:
CT 200h- 12
Walhak

Inlägg av Walhak »

Aha, den modellen hade jag missat.
Mina ER33 är dessvärre riktigt fräscha, så jag kör på dem
den här sommaren och köper nya till våren.
Vad tycker du om dina Bridgestone?
Helt sjukt mkt ljud från mina. Säkert en del som beror på bilens konstruktion också, men ett tystare däck
bör ju iaf göra lite skillnad till det bättre.
affrigura

Inlägg av affrigura »

jag har Bridgestone Turanza 225/45/17 och de är tysta men kanske din bil är inte isolerat lika mycket som min!!!!
Walhak

Inlägg av Walhak »

Har inte provkört någon IS, men jag gissar att de är bra mycket tystare.
Vår gamla Audi A6 från -01 är klart tystare än CT 200h, rejält mycket tystare faktiskt.
Men jag gillar CT 200 som fasen iaf :-)
1G-FE

Inlägg av 1G-FE »

Walhak skrev: Vad tycker du om dina Bridgestone?
Helt sjukt mkt ljud från mina. Säkert en del som beror på bilens konstruktion också, men ett tystare däck
bör ju iaf göra lite skillnad till det bättre.
Dom har börjat dåna mer och mer med milen. När dom var fabriksnya var dom ändå hyfsat tysta, men då hade jag en IS 250 med slitna däck som referens. Problemet tror jag kommer med att gummit torkar och blir hårt. Oavsett vad du byter till är jag säker på att du kommer uppleva bilen som klart tystare just pga gummits mjukhet.

Bilen i sig, och det gäller verkligen alla Lexus jag kört, är klart designade för centraleuropeisk väg och jag gissar att däcken som sitter på också är valt efter det. För jag har gjort roadtrips genom EU med både IS och CT och man tror nästan man blivit döv när man rullar av färjan i Tyskland. Å andra sidan är Lexusbilarna väldigt tysta från motor/drivlina under vanlig körning vilket ger däckljudet en oproportionerlig stor del av ljudbilden. I nästan alla andra bilar jag kört är såväl motorljud ( i synnerhet diesel ) som vindbrus ständigt närvarande vilket tar bort fokus från däckljudet en hel del.
Tidigare:
IS 200- 00
IS 250- 07
Nuvarande:
CT 200h- 12
affrigura

Inlägg av affrigura »

jag vet inte om jag har rätt men vi är fortfarande i mitten av Maj och det är bara 8-15 grader varmt och när blir lite varmare blir de tystare eller hur?
ice

Inlägg av ice »

Kolla på TireRack, där delar de in däcken i kategorier. De tysta däcken hittar du i kategorin Grand Touring Summer.
Extreme Performance Summer kan du fetglömma, än har ingen lyckats att göra ett däck med bra fäste som är tyst.
IS 200 Sport -99
IS 250 2006
Walhak

Inlägg av Walhak »

1G-FE - Tror defenitivt att du har en poäng där, det är verkligen inte mycket till ljud från motorn eller vindbrus så däckljudet tar plats i totala ljudbilden.

affrigura - Aha, hoppas du har rätt :-)

ice - Tack för tipset, ska kolla in sidan :-)
Skriv svar