Nybliven ägare med diverse funderingar!

CT 200h

Moderator: Styrelsen

bkv22
Bil: Lexus CT200h
År: 2011

Nybliven ägare med diverse funderingar!

Inlägg av bkv22 »

Hej,

Ny här och nybliven Lexusägare för första gången, har haft många Toyota tidigare och gillar dem skarpt men detta är ju flera snäpp bättre anser och tror jag.
Brukar skriva en del på dom märkesforum jag är med i men jag tycker att det verkar vara lite halvlam aktivitet här...hoppas att det inte stämmer :)

Nåväl, det är en CT200h -11 Executive vilket gör att det enda i utrustningsväg som verkar saknas är taklucka och PCS. Men tyvärr var det ingen instruktionsbok med så det finns inget att läsa om alla funktioner.... Nu har jag visserligen hittat PDF-filer att ladda ner (på 6-700 sidor!) men för just 2011 verkar det bara finnas på Engelska (vilket i sig inte är nåt problem men svenska vore trevligare) och det är fullt av disclamiers och saker som inte är aktuellt här i Sverige, t ex rattvärmare. Varför fanns inte det förresten?

Tyvärr var förra ägaren en slit-och-släng typ som inte brydde sig så mycket så det fattades såväl instruktionsbok, servicebok, nyckel #2 och vinterdäck samt att det finns en del skador, bl a är det ett stort hål i plastskyddet på insidan av bakluckan.
GPS'en verkar inte vara uppdaterad sen bilen var ny och kollar man på kartuppdateringar så står det att man bör åka förbi sin Lexus-ÅF så fixar dom det. Det låter ju trevligt men är det då gratis?
Hur är det med andra uppdateringar? Ser t ex att det inte finns städ för svenskt tal i röststyrningen, är det fixat om man uppdaterar programvaran?
Samma sak gäller USB-porten, den ville inte känna av mitt minne på 128GB och då undrar man om det är fixat om ljudanläggningens programvara uppdateras?

Jag skruvar gärna själv i mina bilar, är detta nåt man kan fixa med själv om man skaffar rätt prylar?

Annars verkar det vara en mycket trevlig bil där allt funkar som det ska. Det enda jag inte riktigt gillar är det höga däckljudet (slitna odubbade friktionsdäck) och att man inte kan ha dragkrok. Man sitter bra och ljudanläggningen är i toppklass! Men vissa saker förstår jag inte, ändrar man till Sport-läge under körning så kommer inte varvräknaren fram utan det sker bara om bilen står stilla? Sen vill jag gärna ha lite mera info på displayen under körning och inte bara GPS'en.

Jag fick bara med en uppsättning däck och fälgar och nu funderar jag om detta med TPMS om jag ska skaffa ännu en uppsättning, vad måste jag då tänka på? Kan jag flytta över sensorerna till mina vinterdäck eller så? Sitter det ens TPMS på bilen och kan man koppla bort det?

Att skaffa en ny nyckel (fjärrsändare) verkar ingen lek, jag har fixat detta till andra bilar jag har haft som jag har köpt på ebay för någon hundring eller två men för just Lexus verkar det inte finnas nåt sånt...
bkv22

Re: Nybliven ägare med diverse funderingar!

Inlägg av bkv22 »

Konstigt, 173 st har läst tråden men ingen har svarat. :shock:
Under tiden har jag själv löst en del saker:
Har fått tag på en instruktionsbok via skroten. En gedigen bok minsann! Men plastsjoket där bak har jag inte lyckats hitta.
Det går tydligen inte att uppdatera kartorna annat än att man plockar ut hela enheten var det en snubbe som skrev till mig när jag frågade. What? Den heter tydligen EMVN och är hårddiskbaserad, finns alltså varken USB-koppling eller minneskort.
Det här med svenskt tal till röststyrningen verkar det inte finnas nåt svar på?
Har fått igång USB-porten med ett 32GB minne och det får väl duga så länge. Vet inte om den stöder större. Men ljudsystemet är pinsamt segt när man ska bläddra i mappar och annat....
Har just fått tag på ett par snygga fälgar som jag ska hämta i helgen, 5/100 är ju inte så vanligt och enligt Lexus/Toyota så har årsmodell 2011 inte TPMS.
Har luskat ut varför varvräknaren inte syns när man aktiverar sportläget: farthållaren måste vara avstängd först!
Det sitter LED i halvljuset och inte Xenon som bilfirman jag köpte den av hävdade.

Bilen är inte servad på en auktoriserad verkstad sen 2012 vid 3500 mil! Men den är välservad i övrigt rent maskinellt kan man anta när man kollar i motorrum och på slitdelar och vätskor.
Har det kommit några viktiga (tvingande) åtgärder från Lexus som bara dom auktoriserade verkstäderna kan och får åtgärda (gratis) som man bör lämna in den för? Den är nyservad i övrigt så jag tänkte inte lämna in den rent allmänt.

Skinnet (vitt) är inte fräscht. Förutom att det är smutsigt så kan man se sprickor på en del ställen - men det är inte skador eller hål i övrigt. Kan en rekondfirma fixa detta för skäliga pengar eller är det kört då man inte skött om skinnet?
Användarvisningsbild
P.Lindblom
Site Admin
Bil: Lexus IS 300h Executive
År: 2014

Inlägg av P.Lindblom »

Jag har en likadan Lexus CT 200h Executive (utan PCS och taklucka) och jag hade kunnat besvara många av dina frågor, men det missade jag tyvärr.

Motorn (2ZR-FXE) är en väldigt trevlig och driftsäker maskin som är helt befriad från remmar och eftersom den är så otroligt vanlig finns det mycket information på nätet, om man någon gång skulle behöva det.

Jag har inte hört talas om några återkallelser rörande Lexus CT, i alla fall inte i Sverige.

Rekondfirmor brukar kunna rengöra skinnklädsel med goda resultat, men slitage är svårare. Vad jag förstått åtgärdar man sådant genom att färga om skinnet där färgen skavts bort. Jag har inte forskat närmare i det, men jag gissar att det inte är vem som helst som gör det och förmodligen är det rätt dyrt.

Beträffande stereon brukar jag använda USB-porten till att spela musik via Spotify i telefonen. Det går långsamt att byta låt och väljer du föregående låt med hjälp av knapparna på ratten eller stereon byter den till nästa i stället, men förutom det går det finfint.

Förutom bullernivån I kupén är jag väldigt nöjd med min CT, den har gjort mig till en mycket lugnare bilförare i min jakt på lägre förbrukning. Jag tankade igår och hade då snittat 0,48 liter/mil. Jag funderar dock på vilken idiot det var som tyckte att det var en bra idé att låta skalan för förbrukningsmätaren gå från 0 till 30 liter/100km.

Bild
bkv22

Inlägg av bkv22 »

Tack för svar.

Jo, jag har förstått att den här motorn är beprövad och i det närmaste skottsäker med få eller inga problem.

När jag tänkte på servicebullentiner så inkluderade det även mindre justeringar/byten som inte alltid brukar meddelas kunden, t ex mjukvaruuppdateringar och mindre justeringar. Det kan vara att man byter ett stag eller liknande som har visat sig kunna vara problematiskt, ofta i rent proaktivt syfte. Större återkallelser är sällsynta på japaner öht.

Skickar med en bild på förarstolen. Visade upp den för en mindre rekondfirma - som ändå sägs vara rätt duktig - och han sa att han kunde rengöra och återfetta den men sprickorna går tyvärr inte att åtgärda och då får man väl leva med det. Kanske det går att färga och ha sig men det känns som överkurs och frågan är sen hur länge det verkligen håller. Hans skinntvätt + återfettning var rätt billig ändå, runt 600,-.

Bild

Spotify ogillar jag. Ja strömmande musik öht. Jag vill inte vara beroende av en uppkoppling eller nät bara för att lyssna på musik! Har som sagt en USB-drive (SSD) på 256GB som funkar hur bra som helst i min 700-kronors Kenwood och jag hade väl hoppats på att den skulle funka här men tji fick jag. Men då jag fick igång en 32GB-sticka så får det väl duga så länge. Förresten: det står att det ska finnas DAB i denna, stämmer det?

Jag har inget stöd för svenska i min röststyrning. Är det nåt som går att få (med hjälp av uppdateringar) eller är det en omöjlighet?

Bullernivån ja....det är det många som har klagat på. "Ja men då bilen i sig är så tyst så blir det lätt så" sa den bakåtkammade bilförsäljaren. Mja...jag tycker helt enkelt att Lexus inte har gjort ett bra jobb här. Motorn och drivlinan samt yttre ljud från fönster och ventilationen är effektivt isolerade men man verkar ha glömt hjulhusen helt. Visst har däck och underlag betydelse men på andra premiumbilar, t ex MB har man även trollat bort däckljudet. Läste om nån som hade lagt in en isoleringsmatta i bagaet och det hade visst gjort skillnad men så tycker man inte det ska behöva vara i ett sånt här åk. Priusen har f ö samma problem.

Har snittat 0,51 hittills - med vinterdäck. :D
bkv22

Inlägg av bkv22 »

Ja det händer inte för mycket på det här forumet... :? fortsätter min monolog:

Fick tag på gamla ägaren och han är enda brukaren sen ny. Den har bara servats hos Lexus en gång, sen på en annan större verkstad 4 ggr (ej auktoriserad) och dom två sista gångerna på Mekonomen. Tyvärr glömde han berätta vilken Mekonomen det var och i den stan finns det 32 såna verkstäder. Mekonomen har heller inget system där man ser varandras arbeten utan det är unikt för varje verkstad. Han berättade att det enda som bytts under hans tid var det lilla batteriet samt kupéfläkten som plötsligt började bullra. Annars har den gått felfritt.

Har nu lämnat in bilen på lädertvätt och det blev betydligt bättre men slitaget/skadorna gick det inte att göra nåt åt - som väntat.

Går det att ha ett reservhjul i baljan bak? Ett fullstort däck är en omöjlighet tror jag (om man inte plockar bort hela plastlådan) men hur är det med såna där "nödhjul". Gillar inte lösningen med "gegga" och kompressor, har råkat ut för ett jättehål en gång på en nästan ny bil och då blev det bärgare som gällde.

Vad kör ni med för olja? Jag brukar köpa olja från Tyskland till ungefär halva priset mot här men 0W-20 är rätt svårt att hitta till lågt pris. Det står att 0W-30 funkar.

Fick på nya däck och fick inga felmeddelanden så jag antar att den saknar TPMS?

Annars fullkomligt äääälskar jag bilen! Den ligger fortfarande på 0,51 i förbrukning och den är en riktigt glidare. Blev också mycket tystare med nya däck - fast dom hade klassningen E på bullernivå. Ska nog införskaffa en bagagerumsmatta och då blev jag varse om att om det sitter subwoofer - vilket det gör - så är bagagerummet asymmetriskt och kräver då en speciell matta. Kostar runt 450,-
andgus52
Bil: Lexus GS
År: 2006

Inlägg av andgus52 »

Kul att du är nöjd med din Lexus!
Välkommen i denna skara...... :wink:
Jag tror att anledningen till den ljumma aktiviteten är att på forum tenderar man att ventilera problem och haverier. Lexusägandet har för mig varit befriat från haverier och större problem under de sju-åtta år jag haft en Lexus. ( IS 200 och GS 300) Säkerligen så för de flesta andra Lexusägare.
/Anders
Skriv svar