Halvljus slocknar inte vid avstängning

IS200 / IS 200t / IS 250 / IS300 / IS 300h / IS 350 / IS 200d / IS 220d / IS-F

Moderator: Styrelsen

Pommeskompis
Bil: Lexus IS250
År: 2007

Halvljus slocknar inte vid avstängning

Inlägg av Pommeskompis »

Hej!

Har en IS250 -07 där halvljuset vägrar slockna efter avstängning av bilen. Några gånger har ljuset flimrat lite, alltså ena ljuset varit avstängt för att sedan tändas igen, när bilen varit avstängd. Har provat i alla möjliga olika lägen på ljusreglaget, tog även av ena batterikabeln och kopplade på igen och då gick halvljuset på igen.

Ringde till min lokala Toyota och Lexus-mekaniker och de hade aldrig hört om något liknande. Och de har inte tid förrän om ca 2 veckor heller..

Efter lite googling har jag sett problemet förekomma på både Volvo och Saab med ett dussin olika förslag på lösningar, allt från relä och säkringar till att koppla bort kontakten till dragkroken.

Någon som har en susning om vad det är som kan ha gått fel?
ice

Re: Halvljus slocknar inte vid avstängning

Inlägg av ice »

Min IS 250 släcker inte ljuset när man stänger av motorn, utan när man öppnar förardörren.
Kan det vara nå't fel på dörrkontakt/dörrlås?
IS 200 Sport -99
IS 250 2006
Pommeskompis
Bil: Lexus IS250
År: 2007

Re: Halvljus slocknar inte vid avstängning

Inlägg av Pommeskompis »

Ja, men exakt. Jag upptäckte det när jag kom till jobbet en dag och när jag gått ur så brukar jag alltid slänga ett öga för att se så att bilen låser sig när jag trycker på knappen av gammal vana. Det var så jag upptäckte det nämligen.

Är det lönt att försöka låna en OBD-läsare eller såna fel ger kanske inte några felkoder?
Skriv svar